Lista: Bra kvalitetsspel för bibliotek

21 dec 2017 • 3 min

Ungdomsbibliotekarien Tommy Bildström kommer här med sina varmaste tips på kvalitetsspel som bör finnas på bibliotek.

Foto: Linnea Henrysson.

Biblioteken bör prioritera spel mer än i dag, det skriver Tommy Bildström, ungdomsbibliotekarie i Vindeln, i en debattartikel i Biblioteksbladet. Nu kommer han med tips till de bibliotek som vill satsa mer på spel.

– Precis som med böcker och annan kultur så är kvalitetsbegreppet intressant, och när det gäller spel brukar jag rekommendera att ta del av vad kulturskaparna säger. Det kan till exempel vara intressant att känna till att det finns något som heter ”The Game Awards” som funnits sedan 2014 som sakta men säkert utvecklas till en seriös gala, dock med lite storebrorskomplex och en och annan spelutvecklare som bryter illusionen. I år var det den svenska spelutvecklaren Josef Fares som något överentusiastiskt räckte finger till själva Oscarsgalan till arrangörernas förtret. Ett litet tjuvtrick för den som köper in spel är att titta på metacritics, en sida som sammanställer spelbetyg, säger Tommy Bildström och fortsätter:

– Värt att veta är att det numera inte är alla spel som kommer fysiskt på skiva och kan köpas in på biblioteket. Nintendo har också satt käppar i hjulet för utlån, så vitt jag förstår.

Tommy Bildströms lista på aktuella och intressanta spel:

Äventyr och plattform

Vi kan börja med Josef Fares spel Brothers: A Tale of Two Sons, ett sagoinspirerat äventyrsspel utan dialog. Spelet fick flera priser och satte även Josef Fares och Sverige på spelkartan. När han inte lever rövare på prisutdelningar så jobbar han med ett nytt spel som många har höga förväntningar på. Det är tyvärr också ett exempel på väldigt knasig Pegi-märkning, alltså åldersmärkning. Spelet fick åldersmärkningen 16 år vilket är helt absurt. Det är egentligen ett barnvänligt spel men ett som leker med spelmediet.

En personlig favorit, och om du verkligen vill få en upplevelse som bara spelmediet kan ge så rekommenderar jag spelet Journey, som faktiskt är lite svårt att sätta en etikett på. Som namnet antyder så är man på en resa, men sen är det upp till spelaren själv att utforska världen och själv skapa en kontext. Finns till Playstation 4 på vårt stadsbibliotek, men jag önskar att även dem som inte äger en dyr konsol skulle få chansen att uppleva detta.

För den som vill ha lite mer action rekommenderar jag Cuphead. Spelet vann Best Art Direction och det är ett klassiskt ”run and gun” spel som tar avstamp i amerikanska animeringsfilmer från 1930-talet. Jag började på det men fick ont i tummarna.

Gillar du lättsam plattformsaction så skulle jag vilja rekommendera Sonic Generations, ett spel som dessutom gamlingar som jag kan uppskatta då man delvis spelar sig igenom spelikonen Sonics historia.

Rayman Origins är ett annat riktigt bra plattformsspel som hela familjen kan spela.

Rollspel

På stadsbiblioteket i Umeå kan man låna spelet Ni no kuni – Wrath of the white witch som är ett rollspel till Playstation 3. Det är ett samarbete mellan en känd rollspelsstudio, Llevel-5, och den japanska animationsstudion Ghibli (som vi känner igen från filmer som Det levande slottet och oscarvinnaren Spirited Away). Spelet får en uppfäljare nästa år.

Den här typen av spel kallas för JRPG, där ”J” står för japanskt. Dessa brukar sättas i motsatsförhållande till rollspel som utvecklas i väst. Bland de spelen som utvecklats i väst gillar jag Dragon Age (det första spelet i alla fall) samt Mass Effect. Dragon Age är ett klassiskt fantasyrollspel där dina beslut får en konsekvens för hur historien utspelar sig, Mass Effect är science fiction-motsvarigheten. Den spelstudio med högst ambitioner är den polska studion CD Projekt Red som utvecklar spelen om ”The Witcher” som är baserade på Andrzej Sapkowski fantasyböcker.

Välgjorda spel med bra karaktärer

I år kom tre spel som tänjde på gränsen när det gäller skådespeleri, regi och genomtänkta historier och bandesign. Hellblade senua’s sacrifice, som än så länge bara finns digitalt, utforskar psykisk sjukdom och skådespelaren, som också vann pris för bästa digital skådis, visade sig vara spelutvecklarnas editor. Uncharted the lost legacy, ett matinéäventyr i den populära Uncharted serien samt Horizon Zero Dawn. Samtliga spel har kvinnliga starka protagonister som heller inte är sexualiserade, vilket känns löjligt att förundra sig över 2017 men spelmediet är ungt. Särskilt Horizon Zero Dawn, som är ett äventyrsspel med rpg-inslag kan jag rekommendera.

Spel för vuxna

Visst är det underligt hur man fungerar? Jag har lyckats undvika precis alla våldsamma spel. För rättvisans skull så måste The Last of us, ett våldsamt spel men med höga berättarambitioner, nämnas. En berättelse från en apokalyptiskt framtid som också blev teater!

Själv så älskade jag Resident Evil 7 som jag genomled med en viritual-realityhjälm. Det tog exakt 40 minuter innan jag ens vågade gå in i huset där alla hemskheter utspelade sig men jag kan lova att jag glömde alla redovisningar och göromål när jag koncentrerade mig på att överleva.