Magdalena Andersson: ”Vi behöver biblioteken mer än på länge”

16 maj 2018 • 2 min

Det behöver anställas många fler bibliotekarier framöver och dessutom bör det läggas mer pengar på skolbiblioteken. Det menar finansminister Magdalena Andersson (S) som i dag besökte Biblioteksdagarna i Stockholm.

Finansminister Magdalena Andersson (S) inledningstalade på Biblioteksdagarna. Foto: Stina Loman.

Under onsdagen drog årets upplaga av Biblioteksdagarna i gång i centrala Stockholm. Finansminister Magdalena Andersson (S) var på plats och höll inledningstalet. Där pratade hon bland annat om ökade klyftor i samhället, utmaningen med falska nyheter och trollfabriker samt vikten av att fler får kunskap om källkritik.

– Vi behöver biblioteken mer än på länge eftersom vi lever i en tid där tilliten mellan människor och tilliten till vårt gemensamma samhälle är utsatt för stora påfrestningar, säger hon.

Under mandatperioden har regeringen gjort flera satsningar på biblioteken. Bland annat har Kungliga biblioteket fått i uppdrag att ta fram en nationell biblioteksstrategi och via satsningen ”Stärkta bibliotek” delas 225 miljoner kronor ut årligen under tre år till folkbiblioteken.

Det har också skjutits till pengar för att bemanna skolbiblioteken. Men bidraget har varit för litet tycker huvudmännen i en utvärdering av insatsen som Skolverket gjort.

– Jag önskar att fler kommuner ser till att satsa på bemannade skolbibliotek, säger Magdalena Andersson och påpekar att det också är viktigt att friskolor tar sitt ansvar och bemannar.

– KB:s statistik visar att hälften av Sveriges elever saknar tillgång till bemannat skolbibliotek. Så kan det inte vara. Därför vill vi fortsätta investera i bra förskolor med högt pedagogiskt innehåll och resurser till litteratur, och investera i skolbibliotek samt stärka medie- och informationskunnighet som rustar alla elevers förmåga till källkritik. Vi ska fortsätta investera i skolan och biblioteken.

Totalt har regeringen satsat drygt en miljard kronor på biblioteken under mandatperioden.

Är det tillräckligt eller hade det behövts mer?

– Det är klart att man alltid vill ha mer, men ”Stärkta bibliotek” är en väldigt omfattande satsning. Vi har också satsat stort genom ökade resurser till kommunerna och där finns det möjlighet för dem att satsa på bibliotek.

Vad som händer om regeringen skulle sitta kvar vill hon återkomma till närmare valet.

– Men satsningen med stärkt biblioteksverksamhet kommer fortsätta och den vill vi inte ta bort om vi får fortsätta styra landet, säger Magdalena Andersson och fortsätter:

– Vi befinner oss i en fas där befolkningen växer, framför allt bland barn och äldre som är den grupp som besöker biblioteken mest. Det innebär att vi har en stor och rolig arbetsuppgift framför oss där vi bygger fler förskolor och äldreboenden men också bibliotek. Vi kommer behöva anställa massa bibliotekarier.