Årets bibliotek finns i Trelleborg

26 sep 2019 • < 1 min

Årets bibliotek går till Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Fackförbundet Dik utsåg vinnaren på Bokmässan och vinnaren möttes av applåder.

Mediateken på Söderslättsgymnasiet tog hem titeln som Årets bibliotek 2019.

– Wow!

Bibliotekarie Magdalena Ivarsson saknade till en början ord när förbundsordförande Anna Troberg tillkännagav vinnaren av titeln Årets bibliotek 2019.

– Vi har haft tur som har haft skolledare som har gett oss de resurser vi behöver, fortsatte hon när hon hade samlat sig lite.

Av tre slutfinalister utsågs alltså Mediateken på Söderslättsgymnasiet till vinnare, bland annat för att ha skapat ett bibliotek dit alla är välkomna.

Ledordet för Mediatekens arbete är mötet, berättar Sten Ivarsson, mediatekssamordnare.

– Mötet med elever, med personalen. Vi vill ha en dialog med elever och pedagoger. Vi tar samtalet i stället för att sätta upp förbudsskyltar. Och det engagemang vi har mötts av är fantastiskt.

Dialogen med personalen har lett till att bibliotekarierna har gått från att nästan ha tvingat sig in i lärarrummet, till att lärarna nu söker upp dem.

Lösningen att porta stökiga biblioteksbesökare som diskuterades på ett annat seminarium på Bokmässan samma dag är inget som personalen på Mediateken tror på.

­– Det har talats mycket om att eleverna i Trelleborg är stökiga, men det stämmer inte. De flesta är jättebra och jättefina, säger Magdalena Ivarsson.

Sten Ivarsson fortsätter:

– Vi tog ner förbudsskyltarna och började prata med eleverna. Det är inte så svårt.

Blommor, äran och 25 000 kronor var priset till vinnaren. Övriga två slutfinalister, Malmö universitetsbibliotek och Mölndals stadsbibliotek fick också blommor.