MSB: Därför är biblioteken inte samhällsviktig verksamhet i Coronakrisen

7 apr 2020 • 2 min

Enligt förslaget till nationell biblioteksstrategi kan biblioteken vara en del av civilförsvaret i krissituationer, men när MSB listar samhällsviktiga funktioner saknas biblioteken. Bibliotekens roll beror på vilken typ av kris vi har, enligt MSB.

Maria Bergstrand, enhetschef på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Med sin expertkompetens på medie- och informationskunnighet kan biblioteken spela en viktig roll i kriser eller under krig när rykten och propaganda sprids. Biblioteken kan då ha en viktig roll som en del av civilförsvaret, enligt förslaget till nationell biblioteksstrategi.

Men när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ger exempel på samhällsviktig verksamhet finns inte biblioteken med. Regeringen har pekat ut tolv sektorer som samhällsviktig verksamheter. Om skolor och förskolor skulle stänga för att begränsa smittspridningen skulle personer som arbetar i dessa sektorer ändå ha rätt till barnomsorg. Tanken är att exempelvis vårdpersonal inte ska behöva stanna hemma för ta hand om sina barn om skolorna skulle stänga.

En av de tolv sektorerna är information och kommunikation. Men MSB, som fick i uppdrag att ge exempel på vilka yrkesgrupper som ingår i varje sektor, har inte med biblioteken på sin lista. [fakta id=”22004″]

– De som finns med är väldigt grundläggande verksamheter som behövs för att vårt samhälle ska fungera. Till exempel el eller dricksvatten och sjukvård, säger Maria Bergstrand, enhetschef för operativ verksamhet på MSB.

– Det är verksamheter som vi inte kan klara oss utan ens en kort tid och som är viktiga för att klara själva krisen.

Kommunikation och information är dock en viktig sektor, slår regeringen fast. Men Maria Bergstrand förklarar att det också handlar om vilken typ av kris vi befinner oss i.

– Det är väldigt scenarieberoende. I en krigssituation kanske biblioteken skulle vara så viktiga att de måste hålla öppet till varje pris. Men i när det handlar om en smittspridning kanske det är verksamhet som kan behöva prioriteras bort.

Ur Demokratins skattkammare, förslag till nationell biblioteksstrategi

"Vid en kris- och krigssituation kan rykten, falska nyheter och propaganda mötas av ett biblioteksväsende som har en viktig roll för en oberoende informationsförmedling som en del av civilförsvaret." "Kommuner och regioner har en självklar och viktig roll i civilförsvar och totalförsvarsplanering. Den regionala och kommunala biblioteksverksamhetens möjlighet att bidra till ett försvar för demokratin är viktigt att beakta i den fortsatta planeringen av totalförsvaret."