Ny bokserie för unga om källkritik

25 jun 2018 • 2 min

Erik Fichtelius och Martin Widmark har skapat en ny bokserie för unga om källkritik. Böckerna handlar om en grupp 11-åringar som startar en nättidning efter att deras skolbibliotek lagts ned.

Erik Fichtelius och Martin Widmark. Foto: Stefan Tell.

Scoopet – förstörda bevis är den första boken i Erik Fichtelius, nationell samordnare för biblioteksstrategin, och Martin Widmarks, författare till LasseMajas detektivbyrå, bokserie för mellanstadieelever.

Första boken handlar om ett gäng femteklassare som är flitiga användare av skolbiblioteket. Men rektorn har bestämt att skolbiblioteket ska läggas ner, och trots att barnen samlar in namnlistor händer ingenting. Då tar de saken i egna händer och startar nättidningen Scoopet där de skriver om nedläggningen. Men snart hamnar de i en nyhetsrapportering där det inte är helt tydligt vad som är sanning och vad som bara är åsikter.

Scoopet – förstörda bevis är ett biblioteksmysterium för mellanstadieelever.

– Det är otroligt svårt med källkritik om man inte redan vet mycket om ett ämne, därför börjar eleverna förkovra sig i kunskap för att sedan analysera situationen. Först efter det börjar de själva skriva och då ställs de inför frågan om de kan stå för innehållet. Det här är en bok som handlar om att se skillnad på en nyhet och en åsikt, säger Martin Widmark.

Vad hoppas ni att läsarna ska ta med sig?

– Om den som läst blir nyfiken och engagerad att själv börja leta efter nyheter i sin närhet blir jag glad. På köpet hoppas jag man får med sig en känsla av att det är bra och roligt med fungerande skolbibliotek med en riktig bibliotekarie, säger Erik Fichtelius.

När kommer boken ut?

– Den har precis lanserats. Vi planerar också fler böcker, bok nummer två är redan klar, säger Martin Widmark.

Hur kom det sig att ni ville skriva den här boken och varför behövs den?

– Vi skriver dels för att det är roligt att skriva tillsammans, dels därför att vi vill uppmuntra ungdomar att själva producera nyheter. Det är bästa sättet att lära sig, att göra själv. I tider av lögner och propaganda är det viktigt att lära sig vad riktiga nyheter är, säger Erik Fichtelius.

Hur kommer det sig att ni skrev boken tillsammans?

– Vi träffades i samband med ett läsprojekt för UR och sedan visade det sig att vi också bodde grannar. Så vi tog en fika och började prata om Trump-valet som upprörde oss båda. Vad händer när lögnen inte värderas som en lögn utan snarare som ett alternativt fakta? Sedan bestämde vi oss för att skriva om det, säger Martin Widmark.