Ny chef för biblioteken i Göteborg

26 jan 2017 • 2 min

Den nya chefen för Göteborgs bibliotek heter Anette Eliasson. Närmast kommer hon från rollen som bibliotekschef i Mölndals Stad. I mars börjar hon sitt nya arbete.

Anette Eliasson

Vad hoppas du kunna bidra med?

– Jag vill fortsätta det goda arbete man har gjort med att se till att biblioteket är en del av stadens mål om ett jämlikt Göteborg. Jag behöver börja med att lära känna organisationen och alla medarbetare, men min tanke är att vi tillsammans ska kunna utveckla samarbetet med andra i staden.

Vilka frågor är viktigast för verksamheten framöver?

– Det är att se till att biblioteket är modernt, att man hänger med i den takt som omvärlden förändras i och helst ligger lite före.

Vad ser du som utmanande?

– Det som är så himla svårt: att göra biblioteket till en angelägenhet för alla i staden. Att se till att alla känner i sitt hjärta att biblioteket är deras och att vi kan hjälpa dem med det de behöver.

Vad är bibliotekens och bibliotekariernas viktigaste roll i dag?

– Att se och förstå de behov medborgarna har av att hantera det komplexa informationssamhälle vi lever i. Man måste jobba väldigt mycket med kompetensutveckling kontinuerligt för att vara på tårna när det gäller de här frågorna.

Vad ska bli roligast?

– Jag ser fram emot att lära känna alla som jobbar på biblioteken i Göteborg. Det ska bli jättespännande att se vad vi kan göra tillsammans.

I Anette Eliassons tjänst som sektorschef för biblioteken i Göteborg ingår ansvar för Stadsbiblioteket Göteborg vid Götaplatsen, Stadsbiblioteket 300 m2 i Brunnsparken och två bokbussar, liksom det digitala biblioteket. Sektorn har cirka 120 anställda.