Ny digital plattform för kompetensutveckling

2 feb 2018 • 2 min

Nu släpps en ny digital lärplattform, Bibblan bildar, som ska öka det digitala kunnandet hos både allmänhet och biblioteksmedarbetare. ”Vi vill samla kompetensen som finns på landets folkbibliotek”, säger projektledare Sofia Murray på Malmö stadsbibliotek.

Sofia Murray och Gunilla Fors är projektledare för Bibblan bildar. Foto: Malmö stadsbibliotek

Bibblanbildar.se finns flera olika lärresurser som kan användas av den som vill bättra på sin digitala kompetens eller bli bättre på medie- och informationskunnighet (MIK).

Här finns det exempel på hur man hanterar en dator, förstår vad som är en falsk bild, hur man gör för att skydda sin personliga integritet och mycket mer.

Tanken är att verktyget ska kunna användas av både allmänhet och biblioteksmedarbetare på folkbiblioteken.

– Det finns oerhört mycket kompetens ute på folkbiblioteken, vi vill samla den på ett ställe och minska den digitala klyftan, säger Sofia Murray, bibliotekarie på Malmö stadsbibliotek som tillsammans med kollegan Gunilla Fors varit projektledare.

Malmö stadsbibliotek fick för drygt ett år sedan i uppdrag av KB att ta fram plattformen som är en del av Kungliga bibliotekets projekt Digitalt först med användaren i fokus där man vill göra ett nationellt digitalt kompetenslyft med utgångspunkt i folkbiblioteken.

I nuläget ligger lärresurser som Malmö stadsbibliotek producerat uppe på hemsidan. Men tanken är att andra folkbibliotek ska fylla på med sitt lärmaterial.

– Det går bra att höra av sig till oss så hjälper vi till att publicera material. Vi hoppas att även andra aktörer så som Statens medieråd och Myndigheten för tillgängliga medier kan dela med sig av lärresurser, säger Sofia Murray.

Hur Bibblan bildar ska utvecklas framöver är ännu inte klart. Regeringen har gett KB:s projekt Digitalt först med användaren i fokus 25 miljoner kronor årligen under tre år. Kerstin Olsson är KB:s projektledare (läs en artikel med henne här) och kommer att se över om Bibblan bildar ska bli mer än ett pilotprojekt.

– Det har varit jätteroligt att jobba med det här och vi har hela tiden fått bra input från KB. Förhoppningen är att få fortsatt finansiering till projektet så att vi kan bygga ut sajten ytterligare, säger Sofia Murray.