Ny utbildning för bättre läskunnighet

17 dec 2018 • 2 min

Bibliotekarier ska få mer spetskompetens i litteraturanalys och litteratursamtal. Nu drar en ny magisterutbildning i litteraturpedagogik igång på Högskolan i Borås.

Foto: Getty.

Bibliotekariers och lärares roller och arbetsmetoder måste utvecklas. Det menar Högskolan i Borås som drar igång en ny magisterutbildning i litteraturpedagogik.

– Läsningen har förändrats radikalt senaste åren, särskilt bland unga. Pisa-undersökningar visar på nedåtgående läsförmåga hos unga vilket på sikt leder till samhällsproblem. Samtidigt ser vi att bibliotekarier och lärare möter andra behov än tidigare. Vi vill ge dem verktyg för att hantera och möta dessa nya behov, säger Catrine Brödje, universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning och som lett arbetet med att planera nya utbildningen.

Catrine Brödje. Foto: Helen Rosenberg.

I utbildningen är det fokus på skönlitteratur, textsamtal och textanalys.

– Studenterna utvecklar och förfinar sin förmåga att leda olika typer av textsamtal med olika grupper, säger Catrine Brödje.

Utbildningen innehåller också delkurser som rör berättande i olika medier och litteraturens plats i samhället i ett sociologiskt perspektiv.

Ansökningsperioden öppnar nästa höst och första terminen drar igång våren 2020. Utbildningen går på halvfart under fyra terminer och är till största del nätbaserad men innehåller också några fysiska träffar på campus. Tanken är att studenterna ska kunna kombinera sitt ordinarie arbete med studier.

För att vara behörig krävs kandidatexamen eller motsvarande, men det behöver inte vara inom något visst ämne.