Nya bibliotekschefen i Sölvesborg: ”Det blir en utmaning”

25 aug 2020 • 3 min

Ett år efter att Sofia Lenninger fick lämna posten som bibliotekschef i Sölvesborg kommer hennes efterträdare. Anders Nylander från grannkommunen tar över i oktober.

Anders Nylander är ny biblioteks- och kulturchef i Sölvesborg.

– Det är kul att få nytt jobb. Lite spännande och lite av en utmaning. Just nu är biblioteket stängt och de har haft en chef som fick gå. Det har varit mycket turbulent så det är en utmaning, säger Anders Nylander som i dag är bibliotekschef i Olofström.

Tjänsten har varit vakant sedan Sofia Lenninger tvingades bort från posten efter en turbulent höst förra året. Hon hade kritiserat det politiska styrets arbete med den nya biblioteksplanen som skulle införas och det ledde till att hon blev ombedd att sluta.

Den 16 oktober tar Anders Nylander över arbetsuppgifterna.

Hur tänker du kring det som hände förra hösten?

– Det är både och. Det är lite läskigt att ta över i en sån miljö. Det finns en oro både bland personalen och i politiken, det är inte så kul då. Samtidigt kan man se det som en utmaning.

Hur ska du hantera den oron?

– Det behövs tid och lugn och ro. Med en struktur löser man detta. Man håller ut, det måste få ta tid.

Han vill skapa en vision för biblioteket och jobba modernt med bland annat mer digitalisering.

– Där vill jag komma någonstans. Jag vill skapa ett bra, modernt bibliotek som alla trivs i. Det känns spännande och kul.

Förra året fick styrande politiker i Sölvesborg kritik för att ha detaljstyrt arbetet med biblioteksplanen. Det är något som Anders Nylander också har stött på tidigare i sitt arbete i andra kommuner.

– Jag är inte så insatt i det som hände då. Men det förekommer i många kommuner att politiker går in och petar i olika planer, säger han.

– Det som var tråkigt var att man strök i mångspråk. Det tillhör en politisk agenda som SD har haft så det var väl därför. Jag kan förstå dem, de ville vara handlingskraftiga och visa sin politik tydligt. Men får hoppas att de träder tillbaka lite, det blir rätt rörigt när de går in med styrning i en verksamhet.

Det är inget han har diskuterat med sin nya arbetsgivare, men han tror att det hänger ihop med en ovana hos politikerna.

– Ju mer erfarenhet de får desto mer förstår de hur det fungerar.

Sölvesborg var också en av få svenska kommuner som valde att stänga bibliotekslokalerna helt under pandemin. Bokutlämning har skett vissa dagar och böcker har körts ut varje vecka till riskgrupper. Lokalerna är fortfarande stängda för allmänheten, men tjänstemän har fått i uppdrag att komma med förslag på hur biblioteken ska kunna öppnas igen med minimal risk för smittspridning.

Anders Nylander ser fram emot att biblioteken öppnar igen i Sölvesborg.

– Givetvis tycker jag att biblioteket ska vara öppet. Andra tycker annorlunda. Det är ju positivt att folk inte blir smittade och att man tar sånt på allvar.

Men han tror också att det går att hålla biblioteken öppna samtidigt som man minimerar smittorisken.

– Jag tycker att biblioteken har en viktig funktion. Det märker man här också, många är upprörda, berättar han.

– Biblioteken har en demokratisk roll. Det är det första man stänger om man inte vill ha demokrati. Man börjar med att bränna böckerna, så är det traditionellt.

MER LÄSNING
Reportage från Sölvesborg Besökarna om förändringarna i biblioteksplanen: ”Jag avskyr det. Alla ska ha behållning av biblioteket”