Nytt bibliotek växer fram i Örebro

26 feb 2020 • 3 min

Om ett år ska det nya Kulturkvarteret i Örebro öppna för besökarna. Hela stadsbiblioteket ska packas ihop, flyttas och möbleras upp på nytt.

Biblioteket ska finnas på entréplan och en trappa upp i det nya Kulturkvarteret i Örebro. Foto: Annika Clemens

I ett 15 000 kvadratmeter stort hus ska Stadsbiblioteket i Örebro hålla till tillsammans med kulturskolan och delar av gymnasiet. Diskussionerna om det nya Kulturkvarteret har pågått till och från sedan 2008. Beslutet att bygga fattades i september 2016 och två år senare togs det första spadtaget.

Bygget går hittills enligt tidplanen och om det fortsätter så ska det vara klart till årsskiftet.

– Tidplanen verkar hålla. I bästa fall får vi nycklarna den 1 januari, säger Lars Hilmersson, verksamhetschef för bibliotek och kulturskola i Örebro.

Kulturkvarteret i Örebro började byggas hösten 2018 och ska vara färdigt våren 2021. Foto: Annika Clemens

Därefter ska alla böcker flyttas och packas upp och till nästa vår väntas den nya byggnaden öppna för besökare.

Biblioteket kommer att finnas på två plan och vara till ytan ungefär lika stort som Stadsbiblioteket är i dag. Men här ska också inhysas magasin, då den tidigare planerade källarvåningen är borta från planeringen. Vissa samlingar kan bevaras på andra platser, men Lars Hilmersson tror inte att den minskade ytan för magasin kommer att leda till fler fjärrlån.

– Det kommer att göras en rejäl gallring av magasinet, men vi prioriterar det som är av lokalt värde. Antal hyllmeter kommer att vara detsamma som i dag.

Enligt Lars Hilmersson blir den stora skillnaden för besökare att biblioteket hamnar i ett större sammanhang med kulturskola, aula, lokaler för programverksamhet och restaurang.

– Jag tror att de kommer att märka att biblioteket blir mer utåtriktat, dit man kan gå och dricka kaffe och ta del av kulturevenemang. Jag tror att det blir en plats som når fler än bara traditionella biblioteksbesökare.

Tidigare har Lars Hilmersson sagt att bibliotekspersonalen borde ha involverats med i planerna. Då satt han själv på en annan post. I Svensk biblioteksförenings rapport Byggboom har han berättat att inte ens han, som enhetschef på biblioteket var delaktig.

– Utifrån frågan om hur biblioteket ser ut om tio-femton år skulle jag ha gjort analysen ihop med personalen och satsat på stor delaktighet, sade han då.

Kulturkvarteret byggs i regi av fastighetsägaren Örebroporten. Örebro kommun kommer att betala en hyra på 35 miljoner kronor per år.

I Kulturkvarteret ska Stadsbiblioteket finnas tillsammans med kulturskolan och delar av gymnasiets estetiska program. Här ska också finnas restaurang och mötesplatser. Foto: Annika Clemens
Kulturkvarteret blir totalt 15 000 kvadratmeter stort. Foto: Annika Clemens
Så här ska huset se ut när det är färdigt, enligt arkitekternas skiss.