Ombyggt bibliotek öppnar i centrala Stockholm

16 aug 2017 • 3 min

Nu har nya biblioteket på Kulturhuset Stadsteatern slagit upp portarna. Lokalen är helt ombyggd efter att ha varit stängd i drygt ett år.

Foto: Stina Loman

Biblioteket på våning två i Kulturhuset Stadsteatern i centrala Stockholm har byggts om och nu har fler avdelningar flyttats in. Tidigare låg bland annat serier och skönlitteratur i olika lokaler, men numera hittar besökarna film, musik, serier, skönlitteratur, konst och ett stort rum för barn i samma lokal.

Alla fönster på hela Kulturhuset har bytts ut vilket gör att det inte läcker in ljud från den bullriga miljön runt Sergels torg där det just nu byggs för fullt. Men även om detta uppskattas på biblioteket så kommer det inte att vara tyst i lokalerna eftersom det ska spelas musik i högtalare och mitt i rummet har det byggts en stor scen där det ska hållas författarsamtal och workshops.

– Många bär med sig ett bibliotek som en tyst plats för studier och det behovet finns självklart, därför har vi utökat antal läsplatser. Samtidigt finns ett behov av en mötesplats och därför har vi byggt små rum i rummet där man kan mötas och prata, säger Åsa Mårtensson, litteratur- och bibliotekschef.

Biblioteket ska också fortsätta satsa på projekt för nyanlända. I höst drar bland projektet Ny i stan i gång, det är en informationsfolder om hela biblioteket med alla inriktningarna, på fem olika språk. Med foldrarna kommer man att arbeta uppsökande för att nå en målgrupp som annars saknas på biblioteket, berättar Åsa Mårtensson.

– Vår statistik visar att besökarna kommer från hela stan men vi vill nå nya målgrupper också och därför görs satsningar på nyanlända.

En stor del av det nya bibliotekets yta upptas av ett Tiotretton, en avdelning där bara barn som är mellan 10 och 13 år får vara. Inga vuxna är välkomna, förutom personalen. Lokalen ska vara en frizoon för barnen (mer om det nya Tiotretton kommer i Biblioteksbladet framöver).

Men om bara 1,5 år kommer biblioteket att stängas igen då hela Kulturhuset ska stamrenoveras. Bygget beräknas ta drygt två år.

– Hela Kulturhuset ska flytta ut ur sina lokaler och under den tiden kommer Stockholmarna att möta oss i andra skepnader och på andra platser. I den processen samarbetar vi med stadsbiblioteket för att säkerställa att det fortfarande ska finnas en levande biblioteksverksamhet i staden. Några detaljerade planer finns inte ännu, säger Åsa Mårtensson.

Mitt i rummet finns en stor scen med bänkar. Foto: Stina Loman
Foto: Stina Loman
I biblioteket kan man spela piano (med hörlurar) och lyssna på lp-skivor. Foto: Stina Loman