Wikforss: "Oroande om biblioteken tar in allt mer ogranskat material"

26 okt 2017 • 3 min

Biblioteken kommer att spela en allt viktigare roll i framtiden i kampen mot falska nyheter, det menar filosofen Åsa Wikforss. Hon var en av föreläsningarna på Bibliotekstinget som arrangeras under onsdagen.

Åsa Wikforrs var en av föreläsarna på Bibliotekstinget. Foto: Amelie Serlin och Stina Loman

Under onsdagen hölls konferensen Bibliotekstinget i Västerås för drygt 130 deltagare. Årets tema var alternativa fakta och fake news och flera föreläsare är inbjudna. En av dem var Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi.

– Det blir allt lättare att fejka nyheter, det senaste är att göra falska videos och bilder. Vi kommer att komma till en punkt där man som enskild individ kommer att ha oerhört svårt att avgöra vad som är sant. I framtiden blir det omöjligt att lita på det som finns på nätet, därför kommer bibliotekets roll bli allt viktigare eftersom vi måste börja förlita oss allt mer till fysiskt faktagranskad litteratur, säger Åsa Wikforss och fortsätter:

– Biblioteken spelar också en oerhört viktig roll eftersom man här kan få tillgång till material med seriös journalistik som annars finns bakom betalväggar.

Åsa Wikforss har nyligen släppt boken Alternativa fakta – Om kunskapen och dess fiender där hon undersöker fakta- och kunskapsresistens ur ett filosofiskt perspektiv.

– Jag började skriva den efter att Donald Trump blev president i USA och den debatt om hans lögner som spred sig. Jag kände att det fick vara nog, jag ville dela med mig av vad kunskapsresistens är för något.

Kunskapsressistens handlar om att vi slår ifrån oss fakta och istället agerar på våra känslor.

– Vi tror det vi vill tro, inte det vi har goda skäl att tro. Detta händer förstås inte hela tiden utan bara i vissa situationer, när det gäller övertygelser som är särskilt viktiga för oss eller vår grupp, säger Åsa Wikforss.

Under sommaren och hösten har en debatt blossat upp i samband med att folkbiblioteken i Botkyrka och Falköping avstått från att köpa in och fjärrlåna böcker med hänvisning till innehållets politiska tendens. JO har kritiserat biblioteken för detta och menar att värderingar inte får påverka varken inköp eller utlån. Samtidigt visar Biblioteksbladets granskning att många biblioteks inköpspolicys utgår från tydligt formulerade värderingar.

Åsa Wikforss tycker det är rätt att inte biblioteken tar in all litteratur trots att den är efterfrågad. Hon menar att biblioteken frånsäger sig sitt ansvar om de behandlar all litteratur på samma sätt.

– Det är en oroande utveckling om biblioteken tar in allt fler titlar med ogranskat material. Man får inte blanda ihop objektivitet och neutralitet. Att vara neutral handlar om att behandla allt material på samma sätt, om det är fackgranskat eller ren propaganda spelar då ingen roll. Att vara objektiv handlar om att se till materialets trovärdighet. Rimligen måste bibliotek kunna välja bort det helt ogrundade och osakliga. Sedan är det förstås så att ett bibliotek tar in en massa litteratur som inte är facklitteratur och då är det andra överväganden som gäller.

Bibliotekstinget arrangeras vartannat år och är ett samarbete med och mellan stadsbiblioteken i Västerås, Eskilstuna och Örebro och de regionala biblioteksverksamheterna i Sörmlands, Västmanlands och Örebro län. Även Örebro universitetsbibliotek och högskolebiblioteket vid Mälardalens högskola är med.

Syftet med konferensen är att bibliotekschefer, politiker, tjänstemän och bibliotekarier ska få mer kunskap om vad som pågår inom biblioteksväsendet just nu.

Karin Hansson är kulturutvecklare i Region Västmanland.

Varför valde ni just det här temat i år?

– Det är aktuellt och det finns en stark koppling till utvecklingen med digital delaktighet och bibliotekens uppdrag att höja den digitala kompetensen bland medborgarna, säger hon.