Personalpengar försvinner – men går ändå att söka

11 nov 2019 • < 1 min

Vid årsskiftet upphör stats­bidraget för personalförstärkning i skolbibliotek.

Anna-Sara Falk, handläggare på Skolverket. Foto: Privat

Sedan 2016 har huvudmännen kunnat söka pengar för att anställa mer personal i biblioteket. Bidraget täckte halva kostnaden för en heltidsanställd under sex månader i taget.

Det går däremot fortfarande att söka pengar från statsbidraget för likvärdig skola, som funnits sedan 2018. Det ska användas till insatser som stärker likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i förskoleklass och grundskolan.

– Bidraget ska gå till nya eller utökade insatser. Det betyder att du till exempel kan använda likvärdig skola-bidraget för att anställa ny personal i skolbiblioteket eller för att finansiera den del av en tjänst som biblioteksbidraget tidigare täckte, säger Anna-­Sara Falk, handläggare på Skolverket.

Bidraget kan däremot inte användas till saker som huvudmannen tidigare betalt för på egen hand eller är skyldig att erbjuda enligt lag. Det går alltså inte att söka pengar för att starta ett skolbibliotek.

Under år 2020 uppgår bidraget till cirka fem ­miljarder kronor. Skolverket har tagit fram bidragsramar som anger hur mycket pengar huvudmännen kan begära ut. De ska ta fram en plan för hur pengarna ska användas i samband med ansökan. Pengarna kan begäras ut mellan den 15 januari och 17 februari 2020.

– Sedan får vi reda på ett år i förväg om bidraget ska finnas kvar ytterligare ett år, säger Anna-Sara Falk.