Politikerna oense om Internationella biblioteket

28 aug 2019 • 3 min

Protesterna mot flytten av IB blev större än vad politikerna hade väntat sig. Men Olle Burells (S) nya förslag att flytta verksamheten till Kulturhuset avfärdar Centerns Jonas Naddebo och kallar det "ett tomt slag i luften”.

Internationella biblioteket kommer inte att vara kvar i Annexet på Odengatan. I början av 2020 ska verksamheten öppna på Kungsholmen.Stockholms kulturborgarråd Jonas Naddebo (C) var inte beredd på den proteststorm som blossade upp under sommaren inför flytten av Internationella biblioteket och stängningen av Annexet på Odengatan.

_ Nej, det hade jag inte väntat mig eftersom det är en flytt av verksamheten och inte någon nedläggning. Men jag välkomnar allt engagemang.

Det betyder inte att han har för avsikt att ompröva planerna på att flytta Internationella biblioteket till Kungsholmen.

_ All förändring väcker motstånd. Jag har träffat representanter för protestgruppen och jag hoppas att de har lyssnat på våra argument. En del av kritiken har byggt på missförstånd.

Jonas Naddebo (C)

Läs mer: Protestgruppen Rädda IB hoppas får gehör efter möte med Jonas Naddebo

Jonas Naddebo tror inte heller på förslaget som har framförts av Olle Burell, Socialdemokraternas kulturpolitiske talesperson, att flytta Internationella biblioteket till Kulturhuset i stället för till Kungsholmen.

_ Jag tycker att det är olyckligt att de försöker plocka billiga poäng genom att lägga ett nytt förslag två veckor före stängningen. Eftersom det inte heller är det protestgruppen önskar blir det ett tomt slag i luften, säger Jonas Naddebo.

När beslutet om flytten fattades i kulturnämnden i våras röstade Socialdemokraterna inte emot. Enligt Olle Burell tyckte de att förändringen var rimlig.

_ Men vi betonade att det är viktigt att inte verksamheten drabbas och personalen skingras. När vi ser hur de genomför detta är vi oroliga för att det var en from förhoppning som inte kan infrias.

I stället har Socialdemokraterna föreslagit att Kulturhuset på Sergels torg i centrala Stockholm ska utredas som ny hemvist för Internationella biblioteket. På tisdagens möte för kulturnämnden lämnade partiet sitt förslag.

Olle Burell (S)

_ Det skulle kunna hamna i en fantastisk byggnad mitt i regionen och skulle kunna locka till sig fler besökare. En bieffekt skulle kunna bli att även turister kommer dit, säger Olle Burell.

_ Vi vill att de snabbutreder om det är möjligt innan man tränger ihop sig på Kungsholmens bibliotek.

Men det är alltså inget som kulturborgarrådet tror på. Förslaget kommer dock att utredas.

_ De skrivelser som kommer in brukar vi lägga för beredning, men från min sida känns det som att de sträcker sig efter ett halmstrå, säger Jonas Naddebo.

Han tror inte att det skulle ge den besparing på lokalkostnader som är syftet med flytten.

Han påpekar dock att flytten inte är en del av det stora sparpaketet för Stockholms stadsbibliotek där 40 tjänster dras in. Han säger att flytten är ett separat beslut för att minska kostnaderna för lokaler och i stället kunnat satsa på bland annat programverksamheten.

Kan man tala om satsning när man samtidigt ska spara motsvarande 40 tjänster?

_ Vi har gjort flera satsningar på till exempel utökade öppettider på biblioteken i ytterorterna, säger Jonas Naddebo.

Han anser inte heller att förutsättningarna för Internationella biblioteket försämras.

_ Vi tror att det blir en nystart med bättre möjligheter. I dag får de ha programverksamhet i personalens kök och det tycker inte jag är bra.

Den 2 september stänger Annexet för allmänheten. Tidigast lagom till sportlovet 2020 öppnar Internationella biblioteket på Kungsholmen.

1. Och alla tidningar? Även alla facktidningar borta och dagstidningarna ska man sitta på några stolar i en ring och läsa. Dom är dessutom gallrade. Gotlands allehanda är borta. Det var den enda jag kollade. Var är fackpressen?När får vi tillbaka våra tidningsrum? Dom gamla var inte så kul men nu har vi inga alls.
    Detta på sveriges vackraste bibliotek.