Privata aktörer tar över alla folkbibliotek i Nacka

21 jun 2017 • 2 min

Axiell tar över driften av tre folkbibliotek i Nacka kommun. Därmed drivs alla kommunens sex folkbibliotek av privata aktörer.

Biblioteket i Nacka Forum är ett av tre som Axiell nu tar över driften av.
Biblioteket i Nacka Forum är ett av tre som Axiell nu tar över driften av. Foto: Fredrik Hjerling

I går kväll fattade Kulturnämnden i Nacka kommun beslutet: Dieselverkstaden som drivit biblioteken i Sickla, Älta och Saltsjöbaden sedan 2013 ska fortsätta att göra det. Dessutom ska nu Axiell ta över driften av biblioteken i Nacka Forum, Orminge och Fisksätra.

Anders Mebius är kultur- och fritidsdirektör i Nacka. Han tycker att det är bra för biblioteken att flera aktörer konkurrerar med varandra eftersom det enligt honom gör att verksamheter utvecklas.

– Att ha upphandlade bibliotek har fungerat väldigt bra. Vi har sett att antalet besök är högt jämfört med Stockholms län. Att besöken ökar kan dels bero på att vi har bra kvalitet tack vare att biblioteken varit konkurrensutsatta, och dels att alla bibliotek är placerade i centrumanläggningar, säger han.

Redan första omgången, 2013, låg alla sex biblioteken ute för upphandling. Men då vann kommunens anbud de tre biblioteken som nu tas över av Axiell.

– Axiell kommer in som nya aktörer och det är jättespännande. Axiell har lång och bred erfarenhet av biblioteksverksamhet vad det gäller verksamhetssystem och digitala lösningar. De har alltså en gedigen erfarenhet av bibliotek, men de har inte drivit bibliotek tidigare. Däremot är deras anbud väldigt kvalitativt så vi tror att det här kommer att gynna Nackaborna, säger Anders Mebius.

Axiell vill inte uttala sig om upphandlingen förrän de skrivit under kontraktet.

– Men jag kan säga att vi är glada och stolta över att ha blivit valda i upphandlingen. Vi kommer att kunna säga mer när avtalet är färdigt, säger Maria Wasing, marknadschef.

De nya avtalen börjar gälla från 1 januari 2019 och löper minst fyra år framöver. De 20-tal anställda som jobbar på biblioteken i Nacka Forum, Orminge och Fisksätra kommer att bli erbjudna nya likvärdiga anställningar hos Axiell.

Nacka kommun är inte först med att låta alla sina bibliotek vara drivna av privata aktörer. I Hällefors i Örebro län har man haft det på det sättet sedan 1993.

– Åre kommun var först, men de lade ner efter något år. Efter det kom vi och vi har fortfarande hela biblioteksverksamheten utlagd. Våra två bibliotek är även integrerade skolbibliotek, säger Anna-Karin Svartengren, verksamhetsansvarig och ägare av Hällefors bokhandel som driver biblioteken.