Programpunkterna du inte bör missa på bokmässan

25 aug 2020 • 2 min

Årets bokmässa blir inte som vanligt. Ingen plats för spännande möten, men däremot behöver ingen missa någon programpunkt. Allt finns att se på Bokmässan play.

Bokmässans program för 2020 presenterades på en presskonferens på tisdagen. Annica Andersson och Oskar Ekström berättade om innehållet. Foto: Annika Clemens

På tisdagen presenterades programmet för årets bokmässa som alltså blir helt digital.

– Det känns så tråkigt att inte få träffa alla och öppna det här för alla magiska möten. Det är en sorg i hjärtat men också självklart att vi inte kan göra det. Alla måste ta sitt ansvar, säger Annica Andersson, ansvarig för skol- och biblioteksfrågor på bokmässan.

– Då känns det extra roligt att ändå få göra det i digitalt format. Innovationskraften är extra stark just nu.

Bildningshubben som hålls på torsdagen och fredagen har mest fokus på biblioteksfrågor, men Annica Andersson säger att det finns mycket att hämta för bibliotekarier även på lördagen och söndagens litteraturfestival. Teman i år är läsfrämjande och digital kultur.

I tre spår; Demokratin, Lärandet och Morgondagen, kommer frågor om källkritik, barn- och ungdomslitteratur, demokratiuppdraget, digitaliseringen, spel och mycket mer att lyftas. Skolbiblioteken har en stor plats i årets bokmässa, inte minst med tanke på den utredning som ska presenteras senare i höst. Utredare Gustav Fridolin är en av gästerna som är med i samtal under årets mässa.

– Det finns seminarier som är kompetensutvecklande med stort fokus på samhällsutvecklingen och demokratiutvecklingen. Men sedan finns också ett stort litterärt utbud med samtal med författare där man som bibliotekarie kan ta del av ny utgivning, säger Annica Andersson.

Förhoppningen är att fler ska kunna ta del av bokmässans program när det sänds digitalt och den som vill kan ta del av valda program hemma i vardagsrummet.

– Vi vet inte än, men vår förhoppning är att vi ska nå fler. Vi vill också inspirera nya grupper och sannolikheten är stor att vi når fler med ett digitalt event.

Annica Andersson, ansvarig för skol- och biblioteksfrågor på bokmässan. Foto: Annika Clemens

Det är också helt gratis i år och ingen kostnad för arbetsgivaren att låta sina medarbetare delta, mer än den arbetstid som går åt, konstaterar Annica Andersson som också tipsar om att flera seminarier lämpar sig för kompetensutveckling om man tar del av dem i grupp.

Bibliotekarier är en viktig målgrupp för bokmässan, kanske en av de allra viktigaste.

– Det är en otroligt viktig målgrupp som vi har haft en relation till sedan starten. Bibliotek ligger i bokmässans DNA, det var så det startade.

PROGRAMPUNKTER DU INTE BÖR MISSA – ANNICA ANDERSSONS TIPS TILL BIBLIOTEKARIER:

1. Blir vi dummare av att lyssna? Vad händer med oss människor om lyssning skulle ersätta läsning? Samtal med Lars Ilshammar, biträdande riksbibliotekarie KB, Patrik Hadenius, förlagschef Norstedts, Jussi Karlgren, professor och forskare på Spotify och Love Börjesson, föreståndare KB-labb. Fredag kl 09.45
  2. Läsning för makt och demokrati. Läsning är en hävstång för social mobilitet och kan minska segregationen i samhället. Samtal med Marlen Eskander, grundare Läsfrämjarinstitutet, Elias Våhlund, författare, Alexandra Pascalidou, journalist och författare och Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd Skolverket. Fredag 10.45
  3. Artificiell intelligens – nyckeln till jämställdhet? Jämställdhetsmyndigheten arrangerar ett samtal om hur digitala verktyg kan bidra till jämställdhetspolitikens målsättning. Fredag kl 14.
  4. Genomskåda – undvik att bli en nyttig idiot! UR arrangerar ett samtal med bland andra Åsa Wikforss om källkritik och vikten av att tänka efter, ställa frågor och genomskåda innan man delar information på sociala medier för att slippa bli en nyttig idiot. Fredag kl 13.15
  5. Kulturbranschens omställning efter corona. Ett samtal om omställning och framtid för kulturbranschen, både efter corona och med tanke på klimatet. Fredag kl 14
  6. Skolbibliotek i världsklass. Om forskning om framgångsrika skolbibliotek. Samtal med Ulrika Centervall, doktorand, Gustav Fridolin, utredare och Jenny Nilsson från Svensk biblioteksförening. Fredag kl 12.30
Alla program ligger kvar på bokmässan play och kan ses även i efterhand. Hela programmet kan du läsa här.