Protester mot att skolbibliotekschef tas bort

29 jun 2020 • 4 min

Skolbibliotekschefen plockas bort och rektorerna tar över ansvaret när fokusbiblioteken i Linköping får ny organisation. Det oroar skolbibliotekarierna som befarar en försämring för eleverna.

Liselott Drejstam befarar att kvaliteten på skolbiblioteken kommer att variera från skola till skola beroende på hur intresserade rektorerna är. Foto: Annika Clemens

– Jag skulle säga att det här är den mest genomgripande satsningen som finns i Sverige, säger Liselott Drejstam, fokusbibliotekarie på Arenaskolan, om fokusbiblioteken i Linköping.

Från det lilla skolbibliotekets fönster ser hon ut över Linköpings arena. Arenaskolan är ett kommunalt högstadium med flera idrottsprofiler och en del av undervisningen bedrivs på själva arenan. Det är en av cirka 30 skolor i Linköping som har fokusbibliotek och Liselott Drejstam en av kommunens 23 utbildade skolbibliotekarier.

I drygt tio år har fokusbiblioteken funnits i Linköpings skolor. Utöver 23 skolbibliotekarier har två lärare ingått i organisationen som också har haft en egen verksamhetschef. Men från och med augusti ska alla skolbibliotekarier ha respektive rektor som chef. Skolbibliotekschef Katarina Tollbäck Ericson har veckopendlat från Skåne sedan hon lämnade sin tjänst som bibliotekschef för satsningen i Linköping. När uppdraget tar slut väljer hon att gå i pension.

Katarina Tollbäck Ericson, chef för fokusbiblioteken i Linköping.

– Jag har tyckt att det har varit så spännande att utveckla skolbiblioteksverksamheten i en kommun som har satsat centralt och långsiktigt. Men nu väljer jag att sluta eftersom uppdraget inte finns kvar, säger hon.

Enligt skolbibliotekarierna själva har fokusbiblioteken varit en lyckad satsning och det har bland annat lett till att 14 av kommunens skolor nyligen utnämndes till skolbibliotek i världsklass av fackförbundet DIK. Ingen annan kommun hade så många utnämningar som Linköping.

En av fördelarna har varit att det har funnits en gemensam chef för alla skolbibliotek, tycker Liselott Drejstam.

– I resten av Sverige är det upp till rektorn att satsa. Här måste rektorn visserligen säga ja, men sedan finns skolbibliotekschefen som stöttning.

Hon har tidigare jobbat i en annan kommun och haft en rektor som chef. Rektorn var varken kunnig om eller intresserad av skolbiblioteket och resultatet blev därefter. Det kan bli bra om rektorn är intresserad av frågan, men det varierar från skola till skola, konstaterar Liselott Drejstam.

I en debattartikel  i Corren konstaterar Linköpings fokusbibliotekarier att Linköping med förändringarna blir som vilken annan skolbibliotekskommun som helst, ”en kommun utan långsiktig plan där skolbiblioteksverksamheten blir beroende av hur insatta och intresserade enskilda rektorer är av skolbibliotek.”

Organisationen med en gemensam chef borgar för likvärdighet på alla skolor med fokusbibliotek, anser fokusbibliotekarierna. Men just likvärdigheten är en anledning till att förändringen genomförs. Det och att rektorerna har haft synpunkter på att de inte styr över skolbibliotekarierna.

– Det här är den enda personalgruppen på skolorna som rektorerna inte är chef över och det har fått ganska mycket kritik från rektorerna. Det gör också att när de behöver spara, sparar de kanske på den personal som de inte styr över själva, säger Christel Horsak, chef över förskolor och grundskolor i Linköping.

Dessutom är det bara hälften av kommunens skolor som har hoppat på arbetet med fokusbibliotek och därmed har en utbildad bibliotekarie på skolan.

– Det finns ingen likvärdighet i dag. Vi måste se till att fler skolor har fokusbibliotek. Vi tror att fler hoppar på när vi har tydligare regler, säger Christel Horsak.

Arenaskolan ligger vid Linköpings arena, där en del av undervisningen bedrivs. Biblioteket där Liselott Drejstam jobbar har utsikt över arenan. Foto: Annika Clemens

Enligt de nya reglerna kan den skola som hoppar på också välja att kliva av efter tre år, något som bibliotekarierna befarar kommer leda till minskad kontinuitet.

– Vad händer när det är besparingstider? Jag tror att det finns en risk att de drar ner på skolbiblioteket, eller låter en lärare ta över jobbet, säger Liselott Drejstram.

Ersättningen ska också förändras och kommunen står för en viss andel av kostnaden, olika stor beroende på storlek på skolan, för fokusbibliotekarierna. I stället för att det bekostas inledningsvis och stödet sedan tas bort kommer det nu att vara fast.

Christel Horsak känner till bibliotekariernas oro, men hoppas att de kommer att tycka att det blir bra på sikt.

– Det är en reaktion nu, men jag tror att det kommer att lägga sig. Jag kan förstå att de är oroliga när de har haft en chef från den egna professionen, men det finns ingen annan grupp på skolorna som inte har rektorn som chef, varken kuratorer, psykologer eller skolsköterskor. Vi vill ha likvärdighet för alla och vi tror på den här modellen.

Målet är att fler skolor ska ansluta sig och skaffa fokusbibliotek, men det finns inget konkret mål om hur många. Den nya organisationen träder i kraft den 1 augusti.

Katarina Tollbäck Ericsson som lämnar Linköping hoppas ändå att skolbiblioteksverksamheten fortsätter att fungera bra.

– Jag hoppas verkligen att Linköping får fortsätta att vara ett flaggskepp när det gäller skolbiblioteken i Sverige. Här finns så mycket kunskap bland fokusbibliotekarierna som skolan behöver.

Arenaskolan är en av cirka 30 skolor i Linköping som har fokusbibliotek.

65 BIBLIOTEK UTNÄMNDES TILL 2020 ÅRS SKOLBIBLIOTEK I VÄRLDSKLASS

• Diö Skola
Örebro:
  • Tullängsgymnasiet
Fackförbundet Dik utser årets skolbibliotek i världsklass. Juryn består av Mikael Nanfeldt, Dik, Sofia Malmberg, Järfälla kommun och Åsa Lundberg, Sigtuna kommun.