Rättvik och Staffanstorp stänger biblioteken

13 mar 2020 • 3 min

Biblioteken stängs i både Staffanstorp och Rättvik till följd av coronaviruset. I Linköping skjuts ett 20-årsjubileum på framtiden, men biblioteken håller öppet. "Människor behöver böcker och information ännu mer."

Kulturhuset i Rättvik där bland annat biblioteket ligger stängs efter coronautbrottet. Foto: Lena Krånglin

Från och med i morgon, lördag, stänger biblioteket med filialer och kulturhuset i Rättvik. Anledningen är coronautbrottet. Det görs både för att begränsa eventuell smittspridning och för att koncentrera kommunens resurser till lagstadgade verksamheter, skriver kommunen på sin hemsida.

– Det stängs för att utnyttja våra städresurser till äldreboenden och skolor, säger Lena Krånglin, kulturchef i Rättvik.

Hon var själv inte med och fattade beslutet och blev förvånad då kulturhusets största lokal kan ta emot som mest 120 personer. Regeringen har förbjudit folksamlingar med mer än 500 personer, på Folkhälsomyndighetens rekommendation.

– Jag blev förvånad, det måste jag säga. Alla våra verksamheter hänger i luften. Det är högsäsong nu och vi vet inte hur mycket vi ska avboka.

Beslutet gäller tills vidare.

Läs mer: Även i Strömsund stänger biblioteken

Lena Krånglin, kulturchef i Rättvik. Foto: Lennart Edvardsson / Rättviks bildarkiv

Personalen på biblioteken ska arbeta som vanligt men med andra sysslor än besökare.

– Jag tror att vi kommer att ha att göra några veckor, men skulle det bli långvarigt kan det ju bli tråkigt, säger Lena Krånglin.

Även kommunens sporthallar stänger tills vidare, både för privatpersoner och idrottsföreningar.

I Staffanstorp har biblioteken stängt redan i dag, fredag, efter beslut från kommunledningen på torsdagen.

Beslutet som fattades av kommunledingen gäller tills vidare och syftet är att begränsa smittspridningen.

– Alla öppna publika verksamheter som inte hör till kärnverksamheten har stängt. Bibliotek, bad, musikskola och fritidsgård, säger bibliotekschef Anna-Karin Rennemark.

Personalen är ändå på plats och jobbar med annat.

– I dag har vi ägnat oss åt att stänga, informera och hantera situationen som uppstår i samband med stängning. Om läget utvecklar sig i dålig riktning ska vi också finnas till hands för andra verksamheter där det kan uppstå brist, säger hon.

Biblioteket i Staffanstorp håller stängd från och med fredagn. Även filialen i Hjärup är stängd. Foto:Johan Bävman.

I Linköping skulle ett 20-årsjubileum av stadsbiblioteket hållas på måndag med tal, cirkusföreställning och en 20 meter lång tårta till allmänheten. Men det ställs in. Däremot håller biblioteken öppet som vanligt.

– Det här är det enda vi ställer in. Men vi har ganska många föreläsare som hoppar av själva, så det blir en del inställt av den anledningen, säger Marie Sääf, bibliotekschef i Linköping.

Men de har märkt att färre besökare kommer till biblioteket de senaste dagarna.

– Det är ganska markant.

I stället kommer biblioteket att marknadsföra e-medier.

– Som det är nu har vi inte brist på personal och vi vill upprätthålla de samhällsfunktioner vi har. Människor behöver böcker och information ännu mer i dessa tider, säger Marie Sääf.

Hon hoppas att 20-årsjubileet av stadsmuseet ska kunna hållas längre fram.

Stadsbiblioteket i Linköping fyller 20 år. Foto: Linköpings kommun