All makt åt Kungliga biblioteket

7 mar 2019 • 2 min

Den nationella biblioteksstrategin är en utsökt formulerad, genomtänkt och välavvägd pjäs att ställa in i den kulturpolitiska hyllan. Njutbar läsning om demokrati, om alla människors lika värde, om kunskapen som samhällets bas.

Foto: Sandra Johnson

Biblioteken ska här utgöra vårt gemensamma öppna rum för bildning, upplevelser och samtal. Läsning och lärande några av medlen för att skapa det goda demokratiska samhället.

Det är inte förrän på en av de sista sidorna som man förstår sprängkraften i förslaget. Under rubriken ”Sex strategiska reformer för stärkta bibliotek” föreslås de 250 miljoner som nu delas ut till biblioteken i kommunerna genom Kulturrådet i satsningen Stärkta bibliotek, i stället gå till Kungliga biblioteket för att skapa nationella tjänster. Vad i bibliotekssektorn som ska utvecklas för en kvarts miljard om året ska enligt strategin bestämmas i Humlegården i stället för ute i landet.

På en direkt fråga från Biblioteksbladet svarar utredaren Erik Fichtelius att det inte är de 250 miljonerna i Stärkta bibliotekssatsningen som de vill ska gå till KB utan några andra 250 miljoner. Men det är svårt att läsa texten så. Där står att regeringen anslagit 250 miljoner kronor årligen till stärkta bibliotek och att det är ett reformarbete som bör fortsätta på samma nivå – ”men mer strategiskt”.

Strategiskt är uppenbart liktydigt med centralt. Inte ens under rubriken satsningar på skolbibliotek verkar pengarna gå till kommunerna. De går till ett nationellt kunskapscenter och till gemensamma nationella tjänster.

Rent logiskt borde man få mer för pengarna på det här sättet. Genom att bygga tillsammans för gemensamma behov. Det räcker kanske till exempel med ett system för att söka i och presentera digitalt kulturarv. Med en bibliotekskatalog. En bokhylla.se.

Men för framtiden kan man tänka på att demokrati stod som det främsta målet i strategin. Och visst, det räcker mer än väl med en bibliotekskatalog. Men inte med en hjärna.