Inte så långt från Toronto till Långasjö

19 jun 2018 • 2 min

"Somliga tror att vi behöver ­rädda ­biblioteken. Men kanske är biblio­teken i stället de hjältar som alla väntar på.” Det sade Trace A Gabridge, biträdande chef vid USA:s mest prestigefyllda tekniska universitet, MIT, när hon talade under rubriken Biblioteken som schweiziska arméknivar på Biblioteksdagarna i Stockholm i maj.

I sitt framtidsmanifest ­skriver MIT-biblioteken att de är här för att rädda världen. Från betalväggar, fördomar och ­uppfattningen att det inte längre finns sanningar.

Där står också en annan viktig grej. Att ”vi är alla på samma ställe, och det är överallt”.[fakta id=”18200″]

För drygt ett år sedan intervjuade­ ­vi Tracy Gabridges chef Chris Bourg (nr 1/2017) ­som då förklarade på vilket sätt de var överallt. Hon hade en femåring i Somalia ­framför ögonen. En riktigt smart femåring, som kanske kommer att rädda världen. Men för det behöver hon kunskap. Kunskap som tar sig fram till henne trots dålig internetuppkoppling och utan att det kostar för mycket.

Den nyvalda ordföranden i Svensk biblioteksförening, Johanna Hansson, säger nästan detsamma när vi träffar henne på Almedalsbiblio­teket, som är Sveriges enda kombinerade folk- och forskningsbibliotek med två olika huvudmän: Uppsala universitet och Region Gotland.

”När den lilla bebisen kommer in på rim och ramsor ska vi tänka att det är en framtida professor. Det handlar inte om att varenda en ska bli akademiker, utan att fler ska veta att de kan dra nytta av närheten till forskningen.”

Och det gäller så klart i lika hög grad till MIT:s forskning som Uppsalas.

Världen blir allt mindre. Vi är alla på samma ställe och det är överallt. Det gäller att skapa tillgång. Så att så många som möjligt kan vara här och överallt.

Torontos stadsbibliotekarie Vickery Bowles talade på Biblioteksdagarna om bibliotekens möjligheter att ge fler chansen att vara med. Hur mycket som ligger bakom upplevelsen av att vara med. Som tillgången till information. Vilka du känner. Eller vad du har för arbetstider. I Toronto försöker de tänka in alla aspekterna i sin strategi för tillgång.

I temat har vi besökt ett bibliotek som öppnat efter att ha hållit stängt ett helt år. Där gläds nu en del av de 338 invånarna åt kommande tisdagsefter­middagar (det är då det kommer att vara öppet) då de åter blir uppkopplade mot större saker. Som internet eller Emmaboda kommuns bibliotekskatalog. Långasjö är också överallt.