Rapport: Västerbotten på hbtq-konferens

19 aug 2019 • 3 min

Rapport från konferensen Queering Memory LGBTQ Archives, Libraries, Museums and Special Collections som ägde rum i Berlin tidigare i somras.

Åsa J. Persson, Åsele bibliotek; Linnéa Wikman, Bolidens bibliotek; Tove Liliequist, Umeå stadsbibliotek och Christer Edeholt, Regionbibliotek Västerbotten. Okänd fotograf.

I slutet av juni åkte vi tre bibliotekarier och en biblioteksutvecklare från Västerbotten till Berlin för att delta i den återkommande internationella hbtq-konferensen för arkiv, museum, bibliotek och specialsamlingar. Det blev tre dagar av spännande seminarier och möten med kollegor från hela världen. Det var ca 300 deltagare på konferensen som samlades under årets tema som var Queering Memory. Invigningskvällen hölls på Schwules Museum (Ett hbtq-museum). Förutom välkomsttal bjöds vi bland annat på en visning av en utställning om författaren Christopher Isherwood.

Det var lärorika och intensiva dagar från morgon till kväll. Programmet var fullspäckat med både workshops, seminarier och filmvisningar. En kväll visades musikteaterföreställningen The Einstein of Sexmed gruppen Livingstones Kabinet. Det var en show för att fira 100-årsdagen av The Institute for Sex Researchi Berlin och spelades på scenen i Haus der Kultur der Welten, som är den ursprungliga platsen för institutet innan nazisterna rev det och brände institutets böcker och annat forskningsmaterial. Institutet och den forskning som bedrevs där är viktigt för hbtq-historia.

Konferensens program var varierat och handlande om olika hbtq-satsningar som görs på museum, bibliotek och arkiv runt om i världen. Sean Curran berättade om ett kulturhus för queera ungdomar i London – The Historic House as a Queer Haven: Sutton House.  Skye Chirape ‘Paivapo’ berättade om sin forskning om hbtq-historia i Afrika – Beyond Gender and Sexuality in Africa.  Ett nytt viktigt och spännande projekt som ligger i startgroparna är Axmed Maxamad och Ladan Maandeeqs, Queer Somali pasts and Presents: A Storytelling and Research Project. De samlar in berättelser från hbtq-personer som kommer från eller bor i Somalia, ett land där hbtq är väldigt tabu och ett massivt förtryck av hbtq-personer råder. Olov Kriström,  berättade om Queerrörelsens arkiv och bibliotek, QRAB, Göteborg, som samlar, ordnar, bevarar och tillgängliggör material om queer historia och kultur.

Linnéa tycker att hon under konferensen verkligen insåg vikten av att aktivt jobba för att synliggöra hbtq-material på biblioteket.

– Tidigare har jag varit lite kluven i frågan och hållit med om att i vissa fall kan en regnbågshylla kännas utpekande, men efter konferensen insåg jag verkligen att så länge vi hbtq-personer är en utsatt grupp så måste vi få synas, både på stora och små bibliotek. Jag kommer själv att skapa en regnbågshylla på det lilla närbibliotek jag jobbar på.

Åsa menar att hbtq inte alls är så normaliserat som hon tidigare trott.

– Nu känner jag däremot helt tvärtom att samhället börjar bli hårdare mot olika grupper och däribland även hbtq-personer. Jag fick den känslan att det börjar stramas åt igen i många länder där det tidigare varit mer ok att vara Queer. Vi bibliotek måste ännu mera synliggöra alla grupper och visa vad vi står för när det gäller till exempel homofobi och rasism. Alla utsatta grupper måste känna att vi är på deras sida. Jag hoppas verkligen att vi någon gång i framtiden kan ta bort regnbågshyllorna, och att vi då ser på varandra som helt normala jämlika och att ingen är mindre värd för att man inte följer normen. Där har vi bibliotek MYCKET att jobba med.

Tove blev särskilt inspirerad av det historiska temat och hur viktigt det är att bevara vår historia och att dokumentera det som sker nu.

– Tyvärr är det ju sant som Runar Jordåen från Skeivt arkiv i Bergen sa, att queer historia har överlevt av en slump. Sessionen om Queer History Month var intressant just ur den synpunkten.  Hur en kan framhäva hbtq-historia på olika sätt, till exempel genom programverksamhet, material för skolor med mera. Det tänker jag att jag tar med mig till bibliotekets verksamhet, att vi kan jobba med historiska perspektiv och samtidigt uppmärksamma aktuella frågor.

Det var också fantastiskt att få insikt hur villkoren för hbtq-arbete ser ut i så många olika länder. Särskilt intressant och imponerande var det till exempel att få höra om Hátter Archives i Ungern som, trots stort motstånd från det hbtq-fientliga samhällsstyret, lyckas arrangera hbtq-program som når många personer varje år. Detta gör de bland annat i samarbete med ungerska bibliotek.

Till Berlin hade vi med oss regnbågsknappar med texten Du har rätt att vara du, på olika språk, som vi delade ut till konferensdeltagarna. Knapparna var väldigt populära och gick snabbt åt.

Under avslutningskvällen presenterades de tre städer som erbjuder sig att vara värd för konferensen nästa gång, det kommer antingen att bli San Francisco, Toronto eller Bergen.

Regionbibliotek Västerbotten planerar att fortsätta fortbildningar för regionens bibliotek och även hbtq-diplomering med start våren 2020.