Replik: Väl fungerande verksamhet kräver övergripande styrning

3 jul 2020 • 2 min

Fokusbiblioteken i Linköping är mer än bara läsning och tillgång till bra bibliotek. Det skriver avgående skolbibliotekschefen Katarina Tollbäck Ericson i en replik till Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Katarina Tollbäck Ericson, chef för fokusbiblioteken i Linköping.

Säkert vet Erik Östman att fokusbibliotek är mer än ”läsning och tillgång till bra bibliotek” utan även rätt utnyttjad ett pedagogiskt stöd i lärarnas undervisning, bland annat informationssökning och källkritik där bibliotekarierna har en bredare kompetens som efterfrågas i kursplanerna. Tyvärr vet inte alla politiker, skolledare, inte ens alla rektorer detta.

Erik Östman antyder att en utbyggnad av verksamheten är viktigt och pengar är inget problem. Varför då riskera denna viktiga verksamhet med 3-års avtal som lätt kan lockas sägas upp vid t.ex besparingar? Vad menar Erik Östman att fokusbibliotekarierna har missförstått?
För väl fungerande verksamhet krävs dessutom övergripande styrning, samarbete och utbyte av erfarenheter fokusbibliotekarierna emellan (för att bland annat främja likvärdighet mellan skolor). Nystartade skolor behöver dessutom en hel del hjälp att komma igång.
Att ersätta en heltids skolbibliotekschefstjänst med en samordningstjänst på 20 procent utan inflytande, säkerställer knappast detta viktiga arbete.
Angående ansvar för skolbiblioteken råder ingen tvekan, det står tydligt i läroplanen! Rektor ansvarar och skolbibliotekschefen är tänkt som ett stöd.

Med nuvarande organisation har Linköping fått 14 skolbibliotek i världsklass, (en utmärkelse som delades ut till 65 skolbibliotek i landet) varför inte fortsätta och förstärka detta arbete? Nej av någon anledning skall man” laga det som inte ens är trasigt”!

Förhoppningsvis kan debattartiklar liknande denna väcka intresse och bidra med kunskap om skolbibliotekens viktiga roll i dagens skola.

Katarina Tollbäck Ericson
Avgående skolbibliotekschef

Tidigare inlägg i debatten:

Erik Östman (M): Förändringar krävs för fler folkbibliotek

Folkbibliotekarierna: Varför laga något som inte är trasigt?

Läs mer: Protester mot att skolbibliotekschef tas bort