Rekordmånga nomineringar till Årets bibliotek

26 aug 2019 • 2 min

Omtaget med utmärkelsen Årets bibliotek har gett resultat. Hela 65 bibliotek har nominerats och nu ska juryn utse de tre som går vidare som slutfinalister. ”Ingen tvekan som att folk älskar sina bibliotek”, säger Anna Troberg, ordförande i Dik.

Foto: Stina Gullander. Anna Troberg är en av fyra jurymedlemmar som ska utse Årets bibliotek tillsammans med medborgare som får vara med och rösta på de tre slutfinalisterna genom ”folkets röst”.

Anna Troberg och övriga på fackförbundet Dik som har jobbat med utmärkelsen Årets bibliotek kan inte minnas att det någonsin har kommit in så många nomineringar som i år.

– Det råder ingen tvekan om att folk älskar sina bibliotek, det är många som nominerar, säger Anna Troberg, förbundsordförande sedan två år tillbaka.

Av de 65 nominerade har fem bibliotek valts ut och fått besök av juryn. Av dessa fem ska tre väljas ut till slutfinalister. [fakta id=”20344″]

– I veckan ska vi prata ihop oss och gå igenom de intryck vi har fått. Sedan ska vi rösta, då har vi den svåra uppgiften att välja ut tre av dessa fem välfungerande bibliotek. Jag fasar lite för när vi ska bestämma oss, man vill inte välja bort någon.

Bland de fem utvalda biblioteken finns såväl universitetsbibliotek som folkbibliotek och skolbibliotek. Alla har möjlighet att vinna.

– I botten är de välfungerande, bra bibliotek där både personal och besökare har det bra. Sedan tittar vi speciellt på det som har med årets tema att göra.

De senaste två åren har Dik jobbat för att få mer liv och engagemang i utmärkelsen av Årets bibliotek bland annat genom att införa ett nytt tema varje år. Förra året som var valår var temat demokrati, i år är det tema upplevelse.

– Vi har breda teman. Det kan se väldigt olika ut, upplevelsen på ett universitetsbibliotek kan vara helt annorlunda från upplevelsen på folkbibliotek. De får tolka temat ganska fritt, säger Anna Troberg.

Den 3 september offentliggörs vilka tre bibliotek som blir slutfinalister. Då aktiveras också det som kallas för folkets röst, då allmänheten kan rösta på en av de tre slutfinalisterna.

Det vinnande biblioteket koras på Bokmässan i Göteborg. Vinnaren får, förutom äran, ett stipendium på 25 000 kronor.