”Rollspel är spel i bokform”

28 sep 2018 • 3 min

Passar rollspel för biblioteksanvändare? Självklart, svarar spelutvecklaren Tomas Härenstam och bibliotekarien Annika Samuelsson.

Tomas Härenstam höll ett föredrag om rollspel under Bokmässan. Anna Westerling var moderator. Foto: Stina Loman.

Rollspel är en kombination av historieberättande och spel. Oftast är det 4-5 deltagare som sitter vid ett bord, alla har varsin karaktär förutom en som är spelledare och håller koll på reglerna.

En spelsession brukar pågå i 2-4 timmar, men egentligen finns det ingen tidsbegränsning. Det berättar Tomas Härenstam. Han är spelutvecklare och en av grundarna till förlaget Fria Ligan som gör rollspel.

– Det finns olika sorters rollspel, den klassiska formen utgår från ett förberett äventyr. I spelet finns ett schema med olika platser som deltagarna rör sig mellan. Sedan kommer spelarna till en avgörande punkt där de ska göra något svårt, som att övertala någon, och då använder de tärning och spelets regler för att se hur det ska gå. Här skapas spänning och osäkerhet, för ingen vet vad som ska hända. Det är som en improviserad teater där ni gemensamt skapar en berättelse, säger Tomas Härenstam.

Under Bokmässan i Göteborg höll han ett föredrag med titeln ”Vad är egentligen rollspel och varför borde det finnas på ditt bibliotek och i skolan?”.

Varför passar det här biblioteken?

– Rollspel är spel i bokform vilket är perfekt för bibliotek eftersom det är en plats där man kan samlas och spela, säger Tomas Härenstam och påpekar att rollspel går att spela var som helst, både i enskilda rum och ute i biblioteket.

Hur kan biblioteken gå till väga för att hitta rollspel att låna ut?

– Vill de få en överblick på vad som finns är spelhobbyförbundet Sverok en bra resurs för hela fältet.

Måste du som bibliotekarie själv veta hur rollspel fungerar?

– Något som är bra med rollspel är att det är naturligt att gestalta en berättelse tillsammans. Det kräver ingen utbildning utan gestaltandet faller sig naturligt, så det är inte svårt. Bästa sättet att komma igång är att testa, sedan finns det forum på nätet med råd och tips.

Vilka åldersgrupper passar rollspel för?

– En del spel är för vuxna och en del för ungdomar, men från 11 år och uppåt kan barnen spela själva. Spelar de med en vuxen går det bra om de är från 7 år och uppåt, säger Tomas Härenstam som tycker att rollspel är ett bra pedagogiskt verktyg eftersom spelet går att avbryta för att diskutera något som just hänt, vilket är ett bra sätt för exempelvis pedagoger att få till spännande samtal.

– I dataspel måste du välja a eller b, men här får du själv bestämma hur du ska hantera situationen. Då hamnar man oftast i moraliska val, exempelvis; ska jag hjälpa den här personen trots att jag tar en risk eller ska jag vara mig själv närmast?

Annika Samuelsson. Foto: Stina Loman.

En av dem som lyssnade på föredraget var Annika Samuelsson som är skolbibliotekarie på Särlaskolans bibliotek i Borås och Sandareds bibliotek strax utanför Borås.

– Jag har själv rollspelat och lajvat och det är hur kul som helst. Jag rekommenderar alla att göra det, säger hon.

Inget av hennes bibliotek har rollspel i nuläget, något som Annika Samuelsson vill ändra på för att få fler ungdomar att förstå att kultur är mer än böcker.

– Böcker är inte det primära för mig utan det är berättelserna, och ett rollspel handlar främst om att skapa berättelser. Jag vill att ungdomar ska hålla på med rollspel på grund av magin som finns i berättelser, oavsett om temat är fantasy, science fiction eller nutid så kan du uppleva något genom någon annans ögon, det ger perspektiv.

Vad finns det för svårigheter?

– Ekonomi och tid. Jag är ensam och roddar med allt. Det behövs tid att få in det i verksamheten och att genomföra rollspelet.

Hur tänker du göra?

– Punkt nummer ett är att få hjälp av lärare. Jag kanske blir den som får bistå med kunskapen om själva spelet och sedan får lärarna genomföra det, säger Annika Samuelsson.