Samverkan ska lösa stök på biblioteken

15 dec 2019 • 3 min

När trakasserierna och bråken inte avtog på Sorunda bibliotek beslutade bibliotekschef Giovanna Jörgensen att stänga en kväll i veckan. Nu har hon påbörjat ett arbete tillsammans med skolan, lokala idrottsföreningen och socialtjänsten för att få stopp på buset.

Enda sättet att komma tillrätta med bråk och stök på biblioteken är att göra det gemensamt. Det är Giovanna Jörgensen övertygad om. Hon är bibliotekschef i Nynäshamns kommun som utöver huvudbiblioteket i centrum också har bibliotek i Ösmo och Sorunda.

Problemen i Sorunda har pågått i flera år. Det handlar inte om direkta hot eller våld, men om upprepade trakasserier, småstölder och bråk med bibliotekarier.

– För en månad sedan tog vi konsekvenserna av något som har pågått i flera år. Jag såg inte någon förbättring, säger Giovanna Jörgensen.

Hon beslutade att stänga biblioteket en kväll i veckan. Och så kommer det att vara en tid framöver tills de hittar en lösning.

Alex Wiger i Nynäshamn brukar gå till biblioteket ganska ofta för att låna böcker. Den här dagen gick han hit tillsammans med mormor Ena Carlsson. Bakom disken Mattias Winslow och Giovanna Jörgensen. Foto: Annika Clemens

Vi har gått från en ”schh-kultur” till ett rum där det inte finns några gränser

Det är unga personer det handlar om, barn i mellanstadieåldern som inte har hemförhållanden som gör att det känns ”nice” att gå hem efter skolan.

– Det är en brist någonstans som de visar. Helst skulle de inte vilja vara på biblioteket och spela högt på mobilen och bråka med bibliotekarier. Det handlar om hyss, men det är ett ständigt gränsöverskridande.

För att komma tillrätta med problemen har hon kontaktat andra lokala aktörer som kommer i kontakt med barnen: skolan, kyrkan, den lokala idrottsföreningen, fritidsverksamheten och socialtjänsten. Gemensamt ska de komma fram till hur de kan stoppa bråket. Initiativet har tagits väl emot.

– Så här små barn är vårt ansvar att hjälpas åt med, säger Giovanna Jörgensen.

Hon har tidigare prövat att arbeta i samverkan och lyckats bra med att minska bråk på biblioteken i Årsta och Bredäng i Stockholms kommun. Men problemen finns på många platser.

– Det har blivit mer och mer av vardagen. Det ökar varje termin skulle jag vilja säga.

Hon ser framför allt tre olika grupper som står för oroligheterna; barn utan ordnade hemförhållanden, missbrukare och psykisk sjuka som saknar omsorg.

– För dem blir biblioteket en plats att vara. Och det ökar vintertid när det är kallt ute. Det har blivit ett tomrum i samhället som biblioteken får fylla.

Giovanna Jörgensen ser biblioteken som en scen där samhällets övriga brister och svagheter utspelar sig.

Det gör att personalen behöver mer stöd, tycker hon. Det är till exempel inte ovanligt att besökare börjar möblera om i biblioteket och när de blir tillsagda kan de ibland ta det som en kränkning. Något som göra att många bibliotekarier tycker att det är olustigt att säga ifrån.

– Vi har gått från en ”schh-kultur” till ett rum där det inte finns några gränser, säger Giovanna Jörgensen.

Hon är övertygad om att enda sättet att komma tillrätta med stöket på biblioteken är att göra det i samverkan.

– Det är viktigt att vi pratar om det gemensamt och inte väntar oss att någon annan ska lösa problemet åt oss. Det handlar om att bryta ensam-är-stark-normen och inse att ensam bara är väldigt, väldigt ensam.

Det har blivit ett tomrum i samhället som biblioteken får fylla

Nyligen blev hon ombedd att skriva en debattartikel om problemen på Sorunda bibliotek. Det ledde till flera samtal från olika personer som ville veta vilken etnisk tillhörighet bråkstakarna hade. När hon inte kunde bekräfta det som personerna i andra änden av luren ville höra, att det rörde sig om icke etniskt svenska barn, tog samtalet slut.

Giovanna Jörgensen ser samtalen som ett tecken på den splittring som finns i samhället, uppdelningen mellan ”vi” och ”de”.

– Det är samma fördomsfullhet. Återigen blir biblioteket en scen där man agerar det vi ser i övriga samhället.

– Vi är inne i en tid när biblioteken behövs av så många olika skäl. Inte enbart för att låna böcker, säger Giovanna Jörgensen. Foto: Annika Clemens