SKL stoppar avtalet med Overdrive

18 okt 2018 • 2 min

Nu meddelar SKL Kommentus att de tillfälligt stoppar ramavtalet med Overdrive som levererar e-böcker till biblioteken. Detta efter kritiken som riktats mot det amerikanska företaget.

Foto: Getty.

Förra veckan riktade Axiell media svidande kritik mot Overdrive som i somras vann upphandlingen för e-böcker på svenska bibliotek. Strax efter det inledde upphandlande SKL Kommentus en utredning.

I går meddelade SKL Kommentus att de gör ett tillfälligt avropsstopp för ramavtalet med Overdrive.

Olof Molander är affärsområdeschef för ramavtal på SKL Kommentus.

– Om vi får in ett påstått avtalsbrott så tar vi det på allvar och tittar på det, och det har kommit fram saker som vi vill ha en djupare dialog kring. Utredningen är igång och kommer att vara färdig inom ett par veckor, säger han.

Några andra frågor om utredningen eller avtalet vill han inte svara på just nu. Men på SKL Kommentus hemsida står det ”Avropsstoppet innebär att vi för tillfället tar bort OverDrives ramavtal ur vår avtalsdatabas. OverDrive kan då inte ta emot avrop för ramavtalet E-litteratur 2017. Eftersom OverDrive är ensam leverantör på E-litteratur 2017 går det för närvarande inte att beställa på detta avtal. Vi återkommer så fort vi har ny information.”

Konkurrenten Axiell media menar att Overdrive saknar kontrakt med flera stora svenska förlag och att ett avtalsbrott föreligger.

Biblioteksbladet har sökt Overdrive för en kommentar och har nu fått svar via e-post.

På frågan om Overdrive saknar avtal med de svenska förlagen svarar de att de nu skrivit avtal med mer än 40 svenska förlag och att deras ambition är att kunna erbjuda biblioteken alla digitala titlar som finns tillgängliga på svenska.

När det gäller Axiells kritik svarar Overdrive att de samarbetar med Axiell på flera bibliotek och att de är besvikna över företagets uttalanden.

1. Hur går det med avtalet? Jag ser att overdrive på kobo funkar i Malmö och Göteborg, men inte i min kära hemstad Stockholm.