SKL utreder kritik mot Overdrive

E-böcker.Axiell medias vd riktar svidande kritik mot Overdrive som vunnit upphandlingen om e-böcker för bibliotek. SKL Kommentus utreder nu ärendet.

11 oktober 2018 av Stina Loman

Den amerikanska e-boksleverantören Overdrive vann i somras upphandlingen för e-böcker på svenska bibliotek. Avtalet trädde i kraft 1 oktober och nyligen publicerades den titellista som Overdrive vunnit med.

Eva Houltzén, vd för Axiell media. Foto: Louise Nylund.

Men nu riktar konkurrenten Axiell media stark kritik mot Overdrive. I ett debattinlägg på Svensk Bokhandels hemsida påstår Eva Houltzén, vd för Axiell media, att Overdrive saknar kontrakt med flera stora svenska förlag och att ett avtalsbrott föreligger.

”Den vinnande leverantören har alltså tilldelats ramavtalet genom att presentera en lista där man garanterar att specifika titlar ska finnas till ett fast pris utan prisändring på 12 månader. Svenska förlags titlar har använts för att vinna ett anbud utan förlagens godkännande. Den 1 oktober trädde avtalet i kraft och leverantören skulle kunna leverera enligt avtal. Inte konstigt att det nu är bråttom för amerikanska Overdrive att teckna avtal med förlagen. Avtalsbrottet är dock redan ett faktum eftersom ramavtal tecknats”, skriver Eva Houltzén.

Biblioteksbladet har försökt att nå Overdrive för en kommentar.