Sölvesborgs bibliotekschef slutar efter oenighet med arbetsgivaren

24 okt 2019 • 3 min

Sofia Lenninger slutar sitt jobb som kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg redan i morgon, fredag. En överenskommelse har slutits, men enligt Sofia Lenninger själv är det på arbetsgivarens initiativ.

På torsdagen meddelade Sölvesborgs kommun att en överenskommelse har slutits med Sofia Lenninger och att hon arbetar sin sista dag på fredagen.

– Sofia är duktig och har gjort stora insatser, men har i sitt uppdrag kommit i situationer där förtroendet är rubbat när det gäller delar av chefsskapet, säger kommunchef Lars Ericsson.

– Det är så ibland. Därför skiljs vi åt. Vi har gjort en överenskommelse och ersätter henne ekonomiskt.

Sofia Lenninger har meddelat Biblioteksbladet att överenskommelsen som har slutits är på initiativ från arbetsgivaren. Hon får ett avgångsvederlag på 14 månader, vilket motsvarar en kostnad för kommunen på cirka 950 000 kronor.

Sofia Lenninger på sitt kontor som hon ska lämna när veckan är slut, efter en överenskommelse med kommunen. Foto: Annika Clemens

Lars Ericsson vill inte nämna någon specifik händelse som orsak till att Sofia Lenningen ska sluta, utan talar om flera ”skeenden som bildar en helhet” och beskriver det som en förtroendeklyfta.

Sofia Lenninger har uttalat sig öppet om svårigheterna i rollen som tjänsteman under det nuvarande politiska styret. Spelar det en roll i det här beslutet?

– Det är en samlad bild. Och som medarbetare har man rätt att uttala sig. Den rätten vill jag inte ta ifrån någon medarbetare, säger Lars Ericsson.

Lars Ericsson berättar att han i sin roll som kommunchef har tagit initiativet till överenskommelsen med Sofia Lenninger och säger att han inte har tagit emot önskemål om detta från politikerna.

Beslutet om ändringarna i biblioteksplanen har dröjt. Den nya planen är ännu inte klubbad i fullmäktige. Foto: Annika Clemens

– Nej, jag har inte fått några sådana beställningar.

Sofia Lenninger har tidigare berättat öppet om sin svåra situation som tjänsteman bland annat i arbetet med den nya biblioteksplanen som Samstyret (SD, M, KD och det lokala SoL-partiet) vill driva igenom. I Biblioteksbladet berättade hon om hur hon som tjänsteman inte ville stå för de politiskt initierade ändringar som Samstyret ville genomföra. ”Det får politikerna stå för”, sade hon i en öppenhjärtig intervju.

Läs hela intervjun här

Biblioteksplanen var en av flera frågor som har varit på Sofia Lenningers agenda sedan Samstyret tog över makten i Sölvesborg efter förra valet. Det har även handlat om kommunens konstinköp, något som många medier har uppmärksammat.

En fråga om besparingar på allmänkulturen har också varit uppe för utredning. Efter att ha sett vilka konsekvenser det skulle få har politikerna meddelat att några neddragningar inte kommer att göras på kulturen.

– I budgetförslaget som läggs fram i december ska det inte finnas med någon besparing på kulturen, säger Lars Ericsson.

Biblioteksplanen är ännu inte antagen eftersom oppositionen drev igenom en återremiss i kommunfullmäktige som hölls i början av förra veckan. Biblioteksbladet var på plats i Sölvesborg när beslutet skulle fattas, men det sköts alltså på framtiden och ändringarna i planen ska utredas en gång till.

Läs mer: Röster från Sölvesborgs bibliotek om nya biblioteksplanen

I ett pressmeddelande som Sölvesborgs kommun skickade ut på torsdagsförmiddagen uppger kommunen att Sofia Lenninger under flera år har gjort stora insatser för kulturen i Sölvesborg, exempelvis har hon arbetat med en renovering av tingshuset i staden. Det är en byggnad som är ritad av arkitekten Gunnar Asplund, som även har ritat Stockholms stadsbibliotek.

Vem som ska ta över rollen som kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg är inte klart än, men i början av nästa vecka kallas de fackliga företrädarna till förhandling för att diskutera en tillfällig lösning, säger Lars Ericsson.

Biblioteksbladet har också försökt nå kommunalråd Louise Erixon (SD) för en kommentar, men har inte lyckats.

Detta har hänt

Hösten 2018 beslutade fritids- och kulturnämnden i Sölvesborg att anta den reviderade biblioteksplanens del som berörde folkbiblioteket. Barn- och utbildningsnämnden beslutade motsvarande för den del som berörde skolbiblioteket. Nämnderna bestod då av förra mandatperiodens politiska sammansättning.

När den gemensamma planen så skulle upp för beslut i kommunfullmäktige i januari 2019 var det ett nytt styre i kommunen. Samstyret med SD som största parti och med stöd av M, KD och det lokala SoL-partiet, styr nu i Sölvesborg. Förslaget drogs tillbaka. Kultur- och bibliotekschef Sofia Lenninger fick uppdraget att göra ändringar i biblioteksplanen. Exempelvis skulle formuleringen att litteratur på ”alla elevers modersmål” strykas för skolbiblioteken och ersättas med ”andra språk än svenska”. När det reviderade förslaget togs upp för beslut i fritids- och kulturnämnden i våras yrkade oppositionen på återremiss. Under återremissen prövades ändringarna mot bibliotekslagen och skollagen. Ändringarna höll mot de två lagarna och förslaget kom efter en ny tur i fritids- och kulturnämnden (där det avslogs eftersom oppositionen till följd av en försening hamnade i majoritet) upp till fullmäktige i oktober. Men även där yrkade oppositionen på återremiss med argumentet att ändringarna ska prövas mot språklagen och det stöd som kommunen får från Kulturrådet. Den ändrade biblioteksplanen har alltså fortfarande inte klubbats.