Står upp för vetenskapen: ”Kanske viktigare än någonsin”

21 apr 2017 • 2 min

I morgon samlas människor runt om i världen för att manifestera för vetenskapen. ”Det är kanske viktigare än någonsin att använda forskningsbaserad kunskap och vetenskap”, säger Pia Brinkfeldt, bibliotekskonsulent i Västerbotten.

Manifestationen March for science är ett initiativ från USA där man vill stå upp för vikten av vetenskap och att forskningsbaserad kunskap används i samhället. Det handlar om att alla människor ska ha rätt till tillförlitlig kunskap, att alla ska ha möjlighet att förstå, granska, värdera och ta ställning till påståenden och att lyfta fram det som vetenskapen ger.

Runt om i världen samlas människor på 500 platser i morgon och i Sverige manifesteras det i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Umeå.

En av de som ska gå är Pia Brinkfeldt, bibliotekskonsulent vid Länsbiblioteket i Västerbotten.

Pia Brinkfeldt. Foto: Edelphoto

–  Jag går för att visa stöd för initiativet, för att visa att jag håller med om de tre huvudprinciperna som ligger bakom manifestationen. Vi i styrelsen i Svensk biblioteksförenings regionförening Västerbotten har bjudit in medlemmarna att gå tillsammans i marschen, säger hon.

Hur ser du på vikten av forskningsbaserad kunskap och vetenskap?

– Otroligt viktigt! Forskningen ställer frågor, vänder och vrider på resonemang och kan gå på djupet för att förklara saker. Med alla komplexa problem och frågor som världen och människorna på den ställs inför är forskningsbaserad kunskap och vetenskap en förutsättning för att få en så korrekt bild av verkligheten som möjligt.

På vilket sätt är det viktigt för biblioteken?

– Informationsförmedling är vår profession. När vi verkar i en tid med fenomen som faktaresistens, filterbubblor och alternativa fakta, är det kanske viktigare än någonsin att använda forskningsbaserad kunskap och vetenskap. Jag tror också att vi behöver använda den här kunskapen ännu mer i vår egen verksamhets alla delar. Att hitta stöd i forskningen som kan motivera eller inte motivera att vi gör saker på ett eller annat sätt.