Stark kritik mot Mogerts inlägg om stök på bibliotek

19 okt 2017 • 3 min

Krav på tysta bibliotek är främlingsfientliga krav. Det skriver kulturborgarrådet Roger Mogert (S) i en debattartikel som fått stark kritik. Vi sammanfattar några av inläggen.

Roger Mogert (S), stadsbyggnads- och kulturborgarråd. Foto: Lieselotte van der Meijs

”Konservativa debattörers krav på tysta bibliotek är ofta kryddade med en god portion främlingsfientlighet eller en väl tilltagen dos klassförakt”. Så skriver Roger Mogert, kultur- och stadsbyggnadsborgarråd (S) i Stockholm och ansvarig för biblioteken, i en debattartikel i SvD den 12 oktober.

Mogert inleder med att berätta om hur det var att växa upp i Hagsätra i Stockholm. Om läsandet som han inte fick med sig hemifrån utan om hur biblioteket blev en biljett ut i en större värld. Han kallar dagens biblioteksdebatt för fördummande och menar att biblioteken måste nå även den som inte är läsvan.

Kritiken mot Mogerts debattartikel har inte låtit vänta på sig. Hans åsikter har väckt en livlig debatt både i sociala medier och i dagstidningarna.

Paulina Neuding, krönikör på SvD:s ledarsida, är en av dem som svarat på Mogerts inlägg. Hon skriver ”det handlar alltså inte, som Mogert försöker göra gällande, om en förnäm medelklass som inte tål att dela lokal med arbetarkillar utan läsvana. Det handlar om bibliotek i områden präglade av svåra sociala problem och kriminalitet, som missbrukas som tillhåll av människor som inte är där för böckerna – utan för att biblioteket ligger centralt, har soffor att hänga i och besökare och personal som kan domineras och kuvas.”

Neuding tycker att Mogert skyller ifrån sig och menar att hans intresse för sakfrågan ”bekräftar den vidare identitetskris vänstern i Sverige befinner sig i”.

Även Anders Q Björkman, biträdande kulturchef på SvD, är kritisk. Han beskriver hur han själv besöker Stockholms stadsbibliotek och blir vittne till hur ett gäng tonåringar vräker ner böcker och stökar inne i biblioteket. Han avslutar sitt inlägg med ”jag tänker att det är tvärtemot vad Roger Mogert skriver: vi sviker unga som skulle kunna upptäcka världen via litteraturen när vi inte upprätthåller ordning i våra bibliotek”.

Också Einar Ehn, bibliotekarie i Vällingby och Hässelby i Stockholm, är kritisk. Han tycker att kulturborgarrådet riktar uppmärksamheten åt fel håll och bort från ”uppenbara problem, och mot dem som larmar om dem”.

Einar Ehn berättar om pensionärer och småbarnsföräldrar som vänder i dörren när de ser att gäng sitter i sofforna inne i biblioteket. ”Det finns en spridd föreställning om att ett bibliotek har ett okränkbart värde i sig själv, och att det räcker med att befinna sig i själva lokalen för att ta del av den bildning och kunskap som ryms mellan bokpärmarna. Men ett bibliotek är ingen magisk formel, utan utgör tvärtom en funktion där vissa villkor måste vara uppfyllda för att det ens ska vara ett bibliotek”, menar Einar Ehn.

I Sydsvenskan skriver ledarsidan att moderna bibliotek inte är tysta utan demokratiska mötesplatser med en sak gemensamt: ”de öppnar nya världar, genom böcker, föreläsningar och andra kulturupplevelser”. Ledaren avslutas sedan med ”låt aldrig total tystnad lägra sig över biblioteken.”

Även Expressens ledarsida riktar svidande kritik mot Mogert och skriver ”att smeta rasism och snobbism på icke namngivna personer är ett otyg”.  Ledaren följer sedan upp med ”folksamlingen har blivit huvudsaken i stället för kunskapssamlingen. Men där finns gott om plats att ställa en jätteskulptur av Roger Mogert i skamvrån”.

Moderatledaren Ulf Kristersson är också en av dem som blivit upprörd. Under sitt tal på M-stämman i lördags kom han in på saken: ”här har vi ett socialdemokratiskt kulturborgarråd som istället för att värna om dom som vill läsa böcker på biblioteket och få bättre betyg i skolan, ifrågasätter journalister som rapporterar om stöket”. Det rapporterar SvD.

Förra fredagen svarade Mogerts på kritiken och påpekar att det såklart ska vara ordning och reda på biblioteken, men att bibliotek inte bara handlar om ett tyst rum, utan om en plats dit även de läsovana nås. Mogerts lyfter fram Kista bibliotek som ett gott exempel i sin replik, ”här har besöken tredubblats och utlåningen dubblerats sedan flytten! Om syftet med biblioteket är att fler ska läsa är det rimligen en succé”.

Mogerts har också pratat i Sveriges Radios Studio Ett om saken. Även Rasmus Jonlund (L), vice ordförande i kulturnämnden i Stockholms stadshus, uttalar sig i programmet.

Paulina Neuding svarade på SvD:s ledarsida i tisdags att det är chockerande att Mogerts lyfter fram Kista bibliotek som ett föredömligt bibliotek då biblioteket har ”allvarliga problem med otrygghet”. ”Antingen har Mogert inte brytt sig om att ta reda på hur det ser ut med otryggheten på filialen i Kista. Eller så motsvarar situationen där faktiskt kulturborgarrådets ambitionsnivå för biblioteken i Stockholm. Båda alternativ visar på en skandalöst tillåtande inställning till hoten och våldet i en kommun som haft stora problem”, skriver hon.

Vad tycker ni? Gå gärna in på vår Facebook-sida och diskutera.

1. Nu är detta en sen kommentar till artikeln, men jag kan väldigt väl tänka mig att det var stora krav på att det ska vara tyst på biblioteket under den tid då Roger Mogert upplevde ”… hur biblioteket blev en biljett ut i en större värld”. Men det har han säkert glömt.