Svensk biblioteksförening: Ohållbart med obemannade skolbibliotek

7 okt 2019 • 2 min

Oro för minskade anslag och önskan om ändrad skollag för fungerande skolbibliotek. De är några punkter som Svensk biblioteksförening lyfter i sitt remissvar på förslaget till nationell biblioteksstrategi.

Mer resurser behövs till skolbiblioteken, anser Svensk biblioteksförening. Foto: Annika Clemens

En strategi för det samlade biblioteksväsendet behövs, anser Svensk biblioteksförening som ställer sig positiv till Kungliga bibliotekets förslag till en nationell biblioteksstrategi. En tydlig färdriktning med konkreta åtgärder behövs, anser föreningen.

Men i sitt remissyttrande påpekar föreningen även att resurserna som föreslås är knappa. 250 miljoner kronor årligen i ökat stöd räcker inte tror föreningen och skriver: ”Vi ställer oss frågande till om de medel som föreslås räcker till för att finansiera strategins förslag”. Föreningen påpekar också att det finns ett stort behov av att se till att medietillgången är likvärdig över hela landet.

Inte minst finns en oro för de ekonomiska utmaningar som många av landets kommuner står inför. Stora demografiska förändringar där andelen invånare i arbetsför ålder minskar väntas ge minskade intäkter och ökade kostnader. Då finns en överhängande risk att många kommuner och regioner drar ner på anslagen till biblioteken, befarar Svensk biblioteksförening. Redan förra året flaggade nästan var fjärde kommun för minskade anslag till folkbiblioteken, skriver föreningen i sitt remissvar.

Biblioteksföreningen delar problematiseringen av bristen på bemannade skolbibliotek. Ett nationellt kunskapscenter vore bra, liksom en stärkt e-medieförsörjning, men det löser inte den akuta bristen på skolbibliotekarier, skriver Svensk biblioteksförening. 1,5 miljarder kronor saknas för att nå en godtagbar bemanning, beräknar föreningen som har höga förväntningar på att regeringen ska infria sitt löfte om skolbiblioteken och ändra skollagen så att det tydligt framgår vilken bemanning som krävs.

Föreningen delar också den bedömning som finns i förslaget till biblioteksstrategi, att det behövs mer pengar för att stärka förutsättningarna för minoritetsspråken och för stärkt medieförsörjning för personer med annat modersmål än svenska.

Svensk biblioteksförening uppskattar också förslaget att peka ut en biblioteksmyndighet med uppdrag att stödja den nationella biblioteksutvecklingen.

Läs hela föreningens remissvar här.