Sverigedemokraterna i Täby ville stoppa program på bibliotek

30 okt 2019 • 2 min

Inför ett författarbesök på Täby bibliotek under höstlovet fick bibliotekschefen en skrivelse från Sverigedemokraterna som ville stoppa evenemanget. Författaren skulle tala om hur det är att leva som transperson och om normkritik.

Malin Törnquist är bibliotekschef i Täby.

Det var författaren Moa-Lina Olbers Croall som skulle besöka biblioteket i Täby för att tala om normbrytande barn- och ungdomslitteratur ur ett HBTQ-perspektiv.

Bibliotekschef Malin Törnquist hade tidigare berättat om höstlovets olika programpunkter för politikerna i kultur- och fritidsnämnden.

Fredagen före lovet och några dagar innan Moa-Lina Olbers Croall skulle komma fick bibliotekschefen en skrivelse från Steven Jörsäter (SD), ledamot i kultur- och fritidsnämnden i Täby. Skrivelsen skickades också till förvaltningschefen Niklas Roos af Hjelmsäter, samt politikerna Erik A Andersson (M) och Tobias Karlström (KD).

Steven Jörsäter skriver att politikerna har möjlighet att stoppa programpunkten och ifrågasätter om det är rätt att använda Täbybornas skattepengar till detta.

”Vi uppfattar normkritik som ett politiskt begrepp som vi reagerar mot. Det förfäktas främst av partiet Feministiskt initiativ men även av andra vänstergrupper”, skriver han.

Malin Törnquist uppfattar skrivelsen som mycket problematisk.

– SD är i opposition och har ingen reell makt i Täby, men den här typen av uttalande är problematiska för att de kan påverka bibliotekens uppdrag om kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. De inkräktar också på tjänstemännens roll som är att göra urval och bedömningar. Vi ska ha en frihet att bedöma vilka ämnen som är intressanta och relevanta för våra målgrupper, säger hon.

Det är också problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv, tycker hon. Besöket där Moa-Lina Olbers Croall berättade om bland annat sin bok ”I mitt namn – en bok om att vara trans” är inte mer problematisk än någon annan programpunkt på biblioteket, säger Malin Törnquist.

Steven Jörsäter nämner själv i skrivelsen att detta skulle kunna vara en fråga som tjänstemännen ska besluta om och som politiker inte bör lägga sig i, men skriver vidare att tjänstemännen har en politisk agenda som är annorlunda än Täbybornas. Den kris som Sverige befinner sig i idag, enligt Steven Jörsäter, beror just på bristen av normer, menar han.

Mötet hölls som planerat i måndags, skrivelsen till trots.

– Det gick bra och cirka 25 personer kom. Det var fullt i lokalen och det gick lugnt tillväga.

Malin Törnquist övervägde aldrig att ställa in programmet och fick stöd i det från både sin förvaltningschef och från den moderata ordföranden i kultur- och fritidsnämnden.

Läs mer: Sverigedemokraternas gruppledare i Täby tar avstånd från skrivelsen