"Vi når ut till fler"

1 nov 2016 • 2 min

Jodå. Bibliotekarien får också plats i fickan. Hen finns i sociala medier, i Bibblan svarar, i poddar och bloggar. Elin Sundström på ­Bibliotek Sundbyberg är en av dem.

Elin Sundström. Foto: Joakim Nordin

Elin Sundström har hand om Bibliotek Sundbybergs webb och sociala medier (Facebook, Instagram och Twitter). Förutom information om biblioteken och vad som finns och händer där publicerar de artiklar, bilder, boktips och litteratur- och biblioteksrelaterade nyheter.

– Vi har skapat en redaktion om sex medarbetare som hjälps åt att uppdatera och sen vi började med det tycker jag att vi har blivit mycket bättre. Det är roligare för följare att ta del av flera blickar som ser olika saker och har olika intresseområden. Det är också roligt för oss att träffas och dela information med varandra om spaningar, appar och annat.

Hur makar man sig ner i användarnas fickor?

– Det låter lite obehagligt, men jag antar att frågan förutsätter att folk vill ha oss där.

– Vi kan till exempel tipsa om böcker, både pappersböcker att låna på biblioteket och e-böcker att låna direkt i telefonen eller plattan. Vi kan svara på frågor direkt och informera om vad som går att göra själv på vår webb, till exempel låna om och reservera. Och vi kan tipsa om och ge ingångar till databaser och e-tidskrifter som biblioteket prenumererar på. Vi påminner också om vad som händer på de fysiska biblioteken.

– Förutom det tror jag att vi borde börja prata mer om sökkritik. Vad styr vad som kommer upp när jag gör en sökning i en sökmotor? Vad innebär det att ha sitt nyhetsflöde i Facebook där jag får nyheter från sidor jag valt själv? Professorn i biblioteks- och informationskunskap i Lund, Olof Sundin, har sagt att besöka ett bibliotek är att komma ur filterbubblan. Det kanske är något vi kan tänka på mer i framtiden även i våra digitala kanaler.