”Viktigt att markera vikten av mänskliga rättigheter”

30 aug 2018 • 2 min

IFLA:s stora bibliotekskonferens WLIC har precis avslutats i Malaysia. IFLA:s val av värdland har inte varit okontroversiellt eftersom homosexualitet är förbjudet i Malaysia. ”Det är viktigt att markera vikten av mänskliga rättigheter”, säger Christer Edeholt, en av deltagarna.

Christer Edeholt höll ett tal på WLIC om Umeå stadsbiblioteks hbtq-arbete. Foto: Salomon Hellman.

Förra veckan drog årets upplaga av IFLA:s stora bibliotekskonferens WLIC igång. I år har konferensen arrangerats i Kuala Lumpur i Malaysia, ett land där homosexualitet är förbjudet och som ligger på plats 145 av 180 i Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex.

Nyligen gjorde polisen en räd mot en gaybar i Kuala Lumpur och en sharia-domstol har dömt två lesbiska kvinnor till spöstraff efter att de haft sex med varandra, rapporterar The Guardian. Enligt tidningen har diskriminering och våldsbrott mot hbtq-personer ökat sedan den nya regeringen kom till makten i maj.

IFLA:s val av värdland för WLIC har upprört flera. Tidigare i år gick de nordiska ländernas biblioteksföreningar ut med ett gemensamt uttalande till IFLA:s governing board. Där krävde de att IFLA under de årliga kongresserna skulle vara tydlig med vilka värderingar som organisationen står för och att de i framtiden skulle lägga WLIC i länder där alla har möjlighet att delta.

Konferensen samlade över 3 500 deltagare från 120 länder och avslutades under torsdagen. En av de som valde att åka är Christer Edeholt, kontaktperson för Svensk biblioteksförenings hbtq-nätverk och bibliotekarie på Umeå stadsbibliotek.

Christer Edeholt. Foto: Salomon Hellman.

Han presenterade Umeå stadsbiblioteks hbtq-arbete i ett tal och deltog i en panel.

– Stämningen på konferensen är god, det är inga större diskussioner om att konferensen är i Malaysia. Själv tycker jag att det är viktigt att markera vikten av mänskliga rättigheter när nu IFLA valt att förlägga konferensen i ett så pass kontroversiellt land, säger Christer Edeholt som fäst en pride-symbol på sin namnskylt som hänger runt halsen.

I ett uttalande i december förra året förklarade IFLA hur de tänker vid val av värdland. De skrev då att de hellre väljer att engagera sig i ett land och få till en konstruktiv och produktiv dialog, än att bojkotta landet. De skrev också att de jobbar för att deltagarna ska kunna ha fria diskussioner utan restriktioner under konferensen.