Vinst och förlust för bibliotekens främsta leverantörer

18 aug 2020 • 2 min

Med en vinstmarginal 2019 på 13 procent är Axiell-koncernen biblioteksvärldens ekonomiska vinnare. Konkurrenten BTJ är en bråkdel så stor men vädrar i sitt bokslut optimism över att biblioteken ska erbjuda en stabil marknadsutveckling i år.

När Biblioteksbladet intervjuade Axiells koncernchef Joel Sommerfeldt i försomras var koncernens årsredovisning för 2019 ännu inte offentlig. Nu är siffrorna tillgängliga och visar att företaget fortsätter sin ekonomiska framgångsresa.

Omsättningen på 585 miljoner kronor är en ökning med nästan 100 miljoner jämfört med 2018 och vinsten på 45 miljoner innebär en rejäl marginal på 13 procent.

I bokslutet framhålls lanseringen den molnbaserade folkbibliotekstjänsten Quria (”koncernens nya flaggskeppsprodukt”) i Tyskland, Schweiz och Norge, som en av de viktiga händelserna 2019. ”Dialog pågår också med svenska kunder för att introducera Quria på Axiells hemmamarknad.”

Joel Sommerfeldt Foto: Johan Båvman

En annan central verksamhet är driften av tre folkbibliotek i Nacka som Axiell tog över i januari 2019. I intervjun med Biblioteksbladet förklarade Joel Sommerfeldt att han vurmar för tanken på att driva bibliotek.
– Även om det inte har varit politiskt korrekt. Det bryr jag mig inte om, för jag tror att vi kan göra nytta.

Det framgår följaktligen av årsberättelsen att Axiell bedömer att det finns goda möjligheter att ta över driften av fler folkbibliotek, ”till en början i Sverige”.

Axiell har kontor i 15 länder och är inte bara starkt på biblioteksfältet utan har en ännu mer dominerande ställning som leverantör av verksamhetssystem till museer och arkiv. Konkurrenten BTJ är mindre internationellt och presenterar följaktligen mer blygsamma siffror. Omsättningen 2019 uppgick till 115 miljoner kronor och rörelseresultatet blev en förlust på drygt en miljon kronor.

I år räknar BTJ med att stärka sin position på biblioteksområdet:

”Under 2020 väntas en stabil marknadsutveckling inom bolagets huvudmarknad, biblioteksmarknaden.”