Biblioteken på plats i utsatta områden

22 apr 2020 • 3 min

Personal från biblioteken är med när Linköpings kommun satsar på information i utsatta områden. Kontaktpunkter utomhus är ett sätt att skapa en dialog med invånarna när social distansering råder i samhället.

– Jag känner igen henne! Hon har kommit hem till mig med böcker, säger Ayah Eldaoi.

Hon är på väg hem till lägenheten i Berga i Linköping tillsammans med sin son Ali, snart ett år, och syster Zainab Eldaoui. Den hon känner igen är Emma Menahem, biblioteksassistent på biblioteket i Linköping. Tillsammans med annan personal från Linköpings kommun står hon vid den container som i dagarna har förvandlats till ”Kontaktpunkt Linköping”, en satsning på information i utsatta områden när stora delar av samhället har stängt. Berga är ett av områdena. Här är arbetslösheten högre och trångboddheten större än i andra delar av staden.

När invånarna uppmanas att hålla sig hemma och inte ta sig in till centrum i onödan har representanter för bibliotek, socialtjänst, arbetsmarknadsenhet och fritidsverksamhet gett sig ut i utsatta områden för att möta medborgarna. Åtminstone fram till sommaren står de på fyra platser: Berga, Skäggetorp, Ryd och Lambohov. Utomhus, men med tak i en öppen container, ska de möta medborgarna på ett coronasäkert sätt, som kultur- och fritidsdirektör Karin Olanders uttrycker det.

Skäggetorp är ett annat av de områden där kommunen har placerat en kontaktpunkt. Här och i övriga tre områden är arbetslösheten högre och trångboddheten större än i övriga Linköping. Foto: Annika Clemens

Ayah Eldaoi trivs i Berga och gillar att det finns fina promenadvägar. Men området har inte ett eget bibliotek och hon tar sig sällan till huvudbiblioteket inne i stan. Däremot har hon varit med i projektet Bokstart där personal från biblioteket i samarbete med barnavårdscentralen kommer hem till nyblivna föräldrar med boktips. Och det är därifrån hon känner igen Emma Menahem.

– Vi får tips på barnböcker, det fungerar jättebra. Jag läser för honom varje dag.

Ali gillar alla böcker, förutom kaninboken, berättar hon när de möts vid containern. Även om biblioteken i Linköping håller öppet så mycket som möjligt under pandemin är det flera program som är inställda. Bokstart är pausat och eftersom Öppna förskolan är stängd hålls inga sagostunder där heller.

Emma Menahem jobbar på biblioteket i Linköping. Foto: Annika Clemens

– Det är lite tomt, säger Emma Menahem.

Därför uppskattar hon att biblioteken är med i kommunens satsning på information.

– Det finns ett starkt behov av stöd eftersom många funktioner inte är öppna nu. Det är väldigt bra att biblioteken är med. De är en mötesplats i vanliga fall och nu får vi hitta lite andra vägar.

Till följd av pandemin har Linköpings kommun gått upp i stabsläge. Kontaktpunkterna är ett sätt att möta den oro som uppstår under krisen och att möta medborgare som inte kan komma i kontakt med kommunen som vanligt.

– Vi når ut olika lätt till olika delar av kommunen och nu är många oroliga. Det här är ett sätt att informera och kommunicera med våra medborgare, sade kommunalrådet Niklas Borg (M) på en presskonferens som hölls i Skäggetorp på tisdagen.

Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping, presenterade informationssatsningen på en presskonferens. Foto: Annika Clemens

Nya typer av problem uppstår när människor ska hålla sig hemma. Det rapporteras om en ökning av våld i nära relation och gymnasieelever som bor trångt kan få svårare att plugga när de inte får gå till skolan. Kontaktpunkterna ger en möjlighet att komma i kontakt med socialtjänsten, men även att få tips på jobb och aktiviteter.

– Vi har utgått från några viktiga punkter för att mildra social oro. Man ska synas och visa att man inte lämnar de här områdena i sticket, säger Karin Olanders.

Och så hoppas kommunen att skapa en dialog med medborgarna.

– Vi kommer inte att kunna svara på allt, men vi kan hänvisa vidare. Vi hoppas på dialogen, vi kan prata om till exempel hur biblioteken kan utvecklas.

En av bibliotekets viktiga funktioner i en krissituation är att fungera trygghetsskapande. Det är viktigt att hålla öppet, tycker Emma Menahem, men samtidigt ska det inte bildas folksamlingar och trängsel på biblioteken heller. Då är det ett bra komplement att synas ute också.

– Det är en trygghet att vi finns och syns.