Biblioteket hjälper äldreomsorgen med skyddsvisir

12 apr 2020 • 2 min

På biblioteket i Bollnäs finns en 3D-printer som tillverkar skyddsvisir till personalen i äldreomsorgen. ”Alla tillskott är välkomna”

Peder Olsén skriver ut skyddsvisirbågar på biblioteket. De ska gå till personal i omsorgen och är ett nödvändigt komplement under coronakrisen. Foto: privat

När det saknades skyddsutrustning i äldreomsorgen i Bollnäs gick en förfrågan ut till kulturförvaltningen.

– Vi har en 3D-printer så vi nappade, säger Peder Olsén, vaktmästare på Kulturhuset där biblioteket ligger.

3D-printern kan skriva ut tre plasthållare till skyddsvisir i timmen. På hållaren fästs sedan ett overhead-blad i plast och vips, ett skyddsvisir är färdigt att använda i äldreomsorgen och kommunens hälso- och sjukvård.

– Det är fiffigt. Visirbågarna är gjorda så att de passar till hål från en vanlig hålslagare, säger Peder Olsén.

Förfrågan om hjälp kom från Tina Mansson Söderlund, socialchef i Bollnäs, när skyddsutrustningen började ta slut. Hon hade fått tipset från en annan kommun och hörde med kulturförvaltningen om de hade en 3D-skrivare.

– Vi har så att vi klarar oss nu, men det är nationell brist på skyddsutrustning, säger hon.

– Det som har räddat oss är den egna tillverkningen i väntan på andra tillskott. Det här är absolut nödvändigt som komplement.

På biblioteket i Bollnäs finns en 3D-skrivare som kom väl till pass när det visade sig att det saknas skyddsutrustning i vården. Foto: privat

Snart efter att hon hade skickat ut förfrågan var 3D-skrivaren i gång.

– Det är en fördel med att vara en liten kommun med korta beslutsvägar. Det gick jättefort. Det är betydelsefullt, säger Tina Mansson Söderlund.

För Peder Olsén har coronakrisen inneburit förändrade arbetsuppgifter. En hel del av hans vanliga arbete har försvunnit till följd av pandemin.

– Konferenser och program har ställts in, sånt som vaktmästaren i normala fall hjälper till med. Det här är också ett sätt att få arbetsuppgifter, säger Marie Nyhammar, tillförordnad bibliotekschef.

Situationen på biblioteken i Bollnäs har varit turbulent tidigare under året, enligt rapporter i medier. Nu håller dock både huvudbiblioteket och filialen i Arbrå öppet.