Bollnäs kampanj för allas rätt att förstå fortsätter

12 nov 2019 • 2 min

Pixibok, bluffakturor och en felstavad förstasida i lokal­tidningen. Bollnäs biblioteks kampanj får folk att höja på ögon­brynen.

Annamaria Björklin är bibliotekschef i Bollnäs. Foto: Bollnäs bibliotek

Blobbis är ute och går i blåsvädret. Ska bara in på Bollnäs bibliotek och värma sig lite. Där upptäcker hen en ny värld, får hjälp att använda en dator och låna en film om rymden. Snart är Blobbis tillbaka med hela sin skolklass.

Det är handlingen i pixiboken Blobbis och stjärnorna som Bollnäs bibliotek publicerar i mitten av november. Blobbisarna är figurer som finns i bibliotekets webbkatalog för barn.

– Boken ska ingå i det kit som alla sexåringar får när de kommer till oss, tillsammans med Blobbis som mjukisdjur. Syftet är att barnen, och den som läser för dem, ska få upp ögonen för alla möjligheter för barn på biblioteket, säger bibliotekschefen Annamaria Björklin.

Blobbis informerar om alla typer av tjänster som finns på biblioteket.

Boken är en del av bibliotekets kampanj ”Alla har rätt till makten att förstå”. Den finansieras genom det statliga bidraget till stärkta bibliotek med 800 000 kronor 2019 och 1,1 miljoner kronor 2020.

Många är fast i idén om biblioteket som ett tyst rum där det lånas ut böcker, fortsätter Annamaria Björklin. Men många kommer hit för att få digital hjälp eller för att de fått brev från myndigheter eller företag som de inte förstår. Hur skulle biblioteket nå ut till allmänheten och politiker med sitt viktiga samhällsuppdrag?

Bollnäs bibliotek tog kontakt med en kommunikationsbyrå. Hur modiga vågar ni vara? undrade byrån. Hur modiga som helst! svarade biblioteket.

Den 23 september fick 170 politiker i Bollnäs och Ovanåker en indonesisk faktura på cirka 180 miljoner kronor. Ett visitkort förklarade att brevet var en del av bibliotekets kampanj. Till­taget väckte både ilska och glada tillrop, och nyheten plockades upp av bland andra TT och Dagens Nyheter.

Så här såg förstasidan ut i lokaltidningen en dag i september.

– Vi ville att politikerna skulle känna hur det känns att inte förstå.

Några dagar senare var förstasidan på lokaltidningen Ljusnan helt obegriplig. Ord och bokstäver hade kastats omkring. Bibliotekets annons hyllades, och lyftes bland annat i TV4:s program Efter fem.

– Bibliotek brukar inte göra så här, det är lite förbjudet, säger Annamaria Björklin.

Kampanjen fortsätter nästa år och ska då också innehålla fortbildning för personalen.