Byggde forskningsportal med UX-metoder

19 sep 2019 • < 1 min

När Chalmers tekniska högskolas bibliotek skulle bygga en ny forskningsportal insåg de snabbt att det skulle bli det största utvecklings­projektet någonsin.

Forskningsportalen Research skulle innehålla all forskning som producerats av högskolan, projekt och publikationer och dessutom lyfta fram lärosätets samarbeten med omvärlden. För att lösa uppdraget användes bland annat UX.

– Eftersom det var en sådan komplex uppgift behövde vi stämma av med framtida användare och prova våra hypoteser på riktiga användare, säger Jessica ­Lindholm, bibliotekarie och produktägare.

Bibliotekets utvecklingsteam – med UX-expertis, bibliotekarier och system­utvecklare – använde UX-metoden effektkartläggning. Den hjälper till att tydlig­göra de viktigaste kraven på tjänsten. Man svarar på frågor utifrån en mall och sedan bryts kraven ner i hanterbara uppgifter.

Jessica Lindholm

Var fjortonde dag under tre års tid bjöd utvecklingsteamet in personer i testgrupperna – som bestod av högskolans forskare, ledning, administratörer och bibliotekets personal och forskare – för att visa skisser eller testa nya lösningar. Teamet fick därmed respons på vad de gjort och under de kommande fjorton ­dagarna jobbade de med att ändra tjänsten utifrån detta. Sedan stämde de av med användarna på nytt.

Forskningsportalen blev klar förra året men förbättras fortfarande. Bibliotekarierna arbetar just nu med UX-metoden ”användarresor” där de betraktar forskarnas forskningsprocess och upplevelsen i denna för att identifiera behov.

– Vi är nöjda med våra UX-metoder och har bland annat lärt oss att det inte är farligt eller svårt att prata med användare. Även den mest upptagna forskaren har en kvart över om man vågar fråga om det, säger Jessica Lindholm.