Digital allmänbildning låg bland svenskar

13 feb 2020 • 2 min

Den digitala allmänbildningen bland svenskar är låg, visar en undersökning som Svensk biblioteksförening har låtit göra. Vilken roll ska biblioteken spela i att bilda allmänheten? Det diskuterades på ett seminarium på torsdagen.

Brit Stakston, Kerstin Olsson och Karin Linder deltog i samtalet om undersökningen om svenskarnas digitala kunskap. Foto: Annika Clemens

Sju av tio ser sig som digitala personer, män i högre utsträckning än kvinnor, yngre i högre utsträckning än män. Det visar den undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Svensk biblioteksförening.

– Den stora insikten är att vi har ganska dålig koll. Vi tror att vi vet ganska mycket, men det gör vi inte, säger Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening.

Hon deltog i torsdagens samtal om undersökningens resultat tillsammans med Kerstin Olsson, projektledare på Kungliga biblioteket, Brit Stakston, debattör och Mats Elzén från Novus.

Det är också svårt att ha koll, konstaterade Karin Linder, eftersom förändringar sker i snabb takt.

– Vem ansvarar för att vi hela tiden ska vara uppdaterade?

Vilken är då bibliotekens roll att öka den digitala allmänbildningen? Framför allt, konstaterades under torsdagens samtal, är folkbiblioteken som är öppna för alla och fria från företagsintressen utmärkta för just detta.

– Vi ska vara mer aktiva i internettutvecklingen och jag ser ingen bättre arena än biblioteken för det, konstaterade Brit Stakston.

4 av 10 vet att en sekretess-policy betyder att webbplatsen har skapat ett avtal mellan sig och sina användare om hur data kommer att användas

Bibliotekariernas arbete har påverkats och förändrats av digitaliseringen. Enligt Kerstin Olsson från KB har digitaliseringen förändrat hela yrkesrollen.

Men ska bibliotekarier lägga tid på att hjälpa besökare med bank-id? Dels är det en integritetsfråga så bibliotekarierna får insyn i besökarnas ekonomi och dels är det en fråga om vad de ska lägga sin tid på.

– Många tycker att det är svårt med källkritik och sökkritik på internet och det är där vi måste få in bildningsfrågan. Då måste vi släppa frågor om bank-id, säger Karin Linder.

Om biblioteken ska ta en större roll i den digitala bildningen behövs också bättre it-säkerhet, konstaterade Kerstin Olsson som jobbar med KB:s projekt Digitalt först med användaren i fokus. Hon konstaterar att biblioteken behöver mer stöd från sina it-enheter för att skapa bättre infrastruktur.

– Hur säkra är bibliotekens nät? Hur trygg kan jag vara om jag använder internet på biblioteket? Där skulle man vilja se en samhällsinsats.

50 % svarar att de sämsta med internets utveckling är näthat och hot, svårigheten att veta vilka källor man kan lita på eller desinformation och propaganda.

Ur undersökningen

• Störst andel svenskar, tre av tio, svarar att de vet vem som äger 1177 Vårdguiden. Här svarar majoriteten korrekt att de är Sveriges regioner och landsting.
  • Tre av fyra svarar att de bästa med internets utveckling är att få tillgång till mycket information.
  • Ungefär varannan person svarar att de sämsta med internets utveckling är näthat och hot, svårigheten att veta vilka källor man kan lita på eller desinformation och propaganda.
  • Sju av tio svenskar ser sig själv som en mycket eller ganska digital person.
  • Tre av tio svarar att inkognitoläge innebär att medarbetare som använder samma dator inte se ens aktiviteter online.
  • Nästan fyra av tio svarar att en sekretess-policy betyder att webbplatsen har skapat ett avtal mellan sig och sina användare om hur data kommer att användas.
  • Tre av tio svarar att principen om nätneutralitet beskriver att internetleverantörer ska behandla all internettrafik på ett likvärdigt vis.
  • Undersökningen gjordes av Novus