Digital vecka får nytt fokus

21 mar 2020 • 2 min

Nästa vecka hålls kampanjen ”All digital week” i Europa. Men årets kampanj får nytt fokus eftersom många möten måste ställas in till följd av coronautbrottet.

Terese Raymond är nationell samordnare för den digitala veckan i Sverige.

Tanken med kampanjen för en digital vecka är att öka den digitala kompetensen hos medborgarna i Europa. All digital week börjar på måndag nästa vecka för tionde året i rad. Bara i Sverige var föreläsningar, workshops och träffar för digital första hjälpen planerade på 84 olika platser. Men coronavirusets snabba spridning har satt käppar i hjulen.

Många planerade evenemang har ställts in. Men några blir av och några satsar på helt digitala evenemang i stället. Exempelvis planeras livesändningar av invigningar och andra händelser.

Och det är sådana evenemang som Terese Raymond, nationell samordnare av All digital week, försöker stötta, även om det blir en delvis annan målgrupp för veckan.

– Vi skulle ha haft många möten där personer som inte är digitala än får lära sig, säger hon.

Flera av dem som skulle ha nytta av en digital kompetensutveckling hör till den äldre målgruppen, just de som inte ska ge sig ut bland folk, enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Många av dem kommer inte att nås i årets kampanj.

Trots att hon är tvungen att byta fokus på den digitala veckan och trots att de inte når ut till exakt den målgrupp som var tänkt att nå tror Terese Raymond att det kan leda till något bra.

– Digital inkludering och bra digitala verktyg är det vi behöver just här och nu.

Och på sikt tror hon att coronakrisen kan leda till ett visst digitalt skifte på grund av att många tvingas koppla upp sig och mötas digitalt.

– Det kommer nog att påverka allt. Det är imponerande vilket stort ansvar att lära sig själva många har tagit på kort tid. Förhoppningsvis är det många nu som känner att de klarar av mer än de trodde, säger hon.

Terese Raymond tror att coronakrisen kan leda till större förståelse för hur viktig digital teknik är på alla platser i samhället.

– Det kan bli en mindset-förändring.

All digital week

Hålls årligen runt om i Europa. Syftet är att öka den digitala kompetensen bland medborgarna. I Sverige sker de flesta evenemangen på biblioteken. På vissa platser har de planerade evenemangen ställts in, på andra har de gjorts om till digitala evenemang. Här finns ett program över de digitala programpunkterna nästa vecka. Programmet uppdateras löpande.