Här är biblioteken del av krisberedskapen

16 mar 2020 • 2 min

När andra bibliotek stänger håller biblioteken i Lessebo öppet som vanligt och är en del av kommunens krisberedskap och stöttar med omvärldsbevakning. ”Vi finns här för kommuninvånarna.”

Cecilia Ungerbäck-Smith, bibliotekschef i Lessebo. Foto: Privat

I ett fåtal kommuner i landet har biblioteken stängt för att begränsa spridningen av coronaviruset. Men i Lessebo i Kronobergs län håller biblioteken öppet.

– Folk kan komma in och ställa frågor om de har det behovet, säger bibliotekschef Cecilia Ungerbäck-Smith.

Några av bibliotekarierna har också fått i uppgift att hjälpa till med kommunens omvärldsbevakning när det gäller coronasmittan.

– Vi är en del av kommunens krisberedskap. Vi har blivit inkallade tidigare också, exempelvis när det kom stora flyktingströmmar och det sattes eld på flyktingboenden på andra håll.

Enligt Maria Bergstrand, enhetschef för operativ ledning på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, kan biblioteken ha en viktig funktion i kristid. Och det är inte självklart att det bästa är att stänga helt.

– Biblioteken är viktiga ur informationssynpunkt, och de är viktiga ställen för många äldre. Även om de inte ska röra sig så mycket ute kanske de åtminstone kan gå till biblioteket och låna en bok.

Att sitta ensam inne i en lägenhet i flera dagar kan vara deprimerande och biblioteken kan fylla en social funktion, säger hon.

– Man får tänka lite på de aspekterna också. Jag tror att man ska tänka i flera steg.

Exempelvis kan man möblera om så att besökare inte sitter för tätt och se till att det inte bildas köer, säger Maria Bergstrand.

– Det viktiga är att om man är sjuk ska man inte gå ut. Om alla löd den regeln perfekt skulle vi kunna leva på som vanligt.

Biblioteken i Lessebo följer kommunens och Folkhälsomyndighetens riktlinjer och håller öppet så länge personalen är frisk och kan arbeta.

– Vi ska hålla en så normal verksamhet som möjligt. Vi finns här för kommuninvånarna. Vi stänger inte förrän det kommer nationella eller regionala riktlinjer och det är detsamma med övrig kommunal verksamhet, säger Cecilia Ungerbäck-Smith.

Lessebo bibliotek håller öppet som vanligt. Foto: Sydostbiblioteken