Karin Linder i debatt om integritet som "nya oljan"

26 sep 2019 • 2 min

Hur ska man kunna skilja på vad som är sant och falskt i mediebruset? Och hur mycket av vårt privatliv ska vi dela med oss av på sociala medier? Debatt med bland andra Karin Linder från Svensk biblioteksförening på Bokmässan.

Karin Linder från Svensk biblioteksförening debatterar informationskunnighet på Bokmässan.

Det finns ljusglimtar, men det finns också nya utmaningar. En fråga som måste diskuteras mer, enligt panelen, är hur mycket information vi delar med oss av på sociala medier.

_ Man måste reflektera över integritet, säger Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening i paneldebatten med Carl Heath, särskild utredare, Emma Frans, doktor i epidemiologi och Josef Sahlin, lärare och lärarfortbildare.

_ Man måste reflektera över var min integritet är. Vi behöver också en viss fantasi över hur all den här datan kan användas, säger Karin Linder.

Hon nämner ungdomar, men Josef Sahlin oroar sig mer över föräldragenerationen.

_ Där delar man bilder och information ganska fritt, säger han.

Den största valutan i framtiden, säger Josef Sahlin, är kanske just din integritet.

_ Då måste vi samtala om det och om vem som har makten över datan och informationen.

Carl Heath instämmer.

_ Integriteten är vår tids nya olja. Det är något vi inte har pratat om utom de senaste två åren. Om man ska vara positiv, och jag känner mig ganska positiv, så har vi en pågående politisk diskussion kring detta.

För dagens uppdrag till panelen var att vara optimistisk. Moderator för seminariet, journalisten Jack Werner, inledde seminariet ”Mik – så enkelt är det” med att fråga varför paneldebattörerna inte bara vill lägga sig ner och dö.

Vad finns det då för ljusglimtar i mörkret av all desinformation som sprids?

Karin Linder säger att det visserligen finns problem, men att det också finns lösningar.

_ Allt var inte bättre förr. Det finns information att hitta, vi kan väga den och vi kan använda den. Det är bara att sätta igång. Vi måste vara konkreta och arbeta med praktikerna.

Carl Heath, särskild utredare, pekar på flera positiva saker som pågår.

_ Det finns faktakollar, det finns god journalistik, det finns myndigheter som tilldelar resuser för att arbeta med informationskunnighet och många aktörer inom folkbildningen som bibliotek och skolor. Det finns många saker vi kan vara stolta över.