Oklar smittorisk hävde stopp för hantering av låneböcker

7 apr 2020 • < 1 min

Finska bibliotek är stängda och har stoppat alla utlån. Riktlinjer om att även stoppa hanteringen av återlämnade böcker infördes förra veckan, men hävdes snabbt på grund av oklarheter kring smittorisken.

I mitten av mars infördes undantagsregler i Finland som bland annat innebär besöksförbud i äldreomsorg och sjukvård – och att alla bibliotek håller stängt.

Bibliotekens fysiska verksamhet fortsatte dock genom utlån av böcker som låntagarna hämtat utanför biblioteken. Även detta stoppades dock i förra veckan när Regionförvaltningsverket, den finska motsvarigheten till länsstyrelserna, uppdaterade sina riktlinjer.

”För allas del är det fråga om att skydda människor från smitta/…/Vi befinner oss i gemensam front och kan med vår egen verksamhet påverka så att en explosionsartad spridning av epidemin kan förhindras”, skriver Regionförvaltningsverket.

De nya riktlinjerna innebär att alla bibliotek ska avstå från utlån av böcker och andra medier. Som skäl till detta framhålls bland annat risken för trängsel när låntagare ska hämta sina böcker och att smittan då sprids från person till person.

Det finns studier som visar att viruset kan överleva på ytor av plast i upp till 72 timmar och på kartong i upp till ett dygn. I den första version av riktlinjerna som skickades ut förra onsdagen fanns en hänvisning till sådana upptäckter och formuleringar som innebar stopp för hantering av återlämnade böcker och andra medier.

Dessa formuleringar ströks dock efter ett par dygn.

– Frågan om återlämningen av fysiskt material och en möjlig smittrisk för personal och låntagare har ifrågasatts av en läkare som kontaktat Regionförvaltningsverkets läkare, uppger Susanne Ahlroth, överinspektör vid Regionalförvaltningsverket.

Riktlinjerna avseende hanteringen av återlämnade böcker är  lagda på is i väntan på ett klargörande från Institutet för hälsa och välfärd, Finlands motsvarighet till Folkhälsomyndigheten.

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell uppgav igår för Biblioteksbladet att bibliotekspersonal inte behöver känna oro över att bli smittad av virus på återlämnade böcker och andra medier.

– … böcker som du petar in i något inkast någonstans och ligger där en stund kommer definitivt inte att smitta någon.