Över tusen medlemmar i bibliotekens coronagrupp

24 mar 2020 • < 1 min

Intresset för facebookgruppen ”Bibliotek i coronakris” har varit stort. På bara några dagar har över tusen personer gått med.

Nya frågor som har dykt upp till följd av coronautbrottet diskuteras i gruppen.

Sedan Biblioteksbladet startade facebookgruppen ”Bibliotek i coronakris” i fredags har många inlägg delats och nya medlemmar fortsätter att strömma in. Efter fyra dagar är gruppen uppe i en bra bit över tusen medlemmar.

– Det är tydligt att många i den här mycket speciella situationen har behov av att utbyta erfarenheter, frågor och information. Det är förstås roligt att Biblioteksbladet kan tillgodose det behovet, säger Thord Eriksson, chefredaktör för Biblioteksbladet.

Hur ska man hantera utlånade böcker när de lämnas tillbaka? Hur ska man hantera hostande besökare? Hur når man bäst ut med coronainformation till personer som inte talar svenska? I gruppen delar biblioteksanställda med sig av information, tips och frågeställningar. Inlägg om såväl folkbibliotek som universitetsbibliotek och andra ämnen från biblioteksvärlden diskuteras. Du som ännu inte är med i gruppen hittar den här.

Thord Eriksson är tillfällig chefredaktör i höst. Foto: Sandra Johnson