Prisregn över författare och bibliotekarier

7 nov 2019 • 2 min

Blommor, tal och mingel blev det när Svensk biblioteksförening delade ut årets priser. "Jag är så glad att få pris av just biblioteksföreningen", sade författaren Mirja Unge som var en av pristagarna.

Mirja Unge tackade för priset som delades ut av konferencier Johanna Lundin. Foto: Annika Clemens

– Biblioteket har betytt så mycket för mig, sade Mirja Unge när hon tog emot årets Aniarapris på scenen.

– Jag växte upp i Hälsingland ute på landet långt bort från litteraturen och kulturen. Men då kom den här bokbussen. Den kom till mig.

Johanna Lundin var kvällens konferencier och kallade upp vinnare efter vinnare på scenen som var uppbyggd i biblioteksföreningens lokaler kvällen till ära. [fakta id=”20977″]

Åtta priser delades ut på torsdagskvällen och biblioteksföreningens lokal var fylld till bredden. Bland pristagarna fanns även Huddinges bibliotekschef Nick Johnson Jones som tog emot Bengt Hjelmqvists pris. Han passade på att lyfta sina medarbetare.

Bibliotekschef Nick Johnson Jones hyllade bibliotekspersonalen i sitt tacktal. Till vänster mottagarna av Greta Renborgs pris och priset för Årets mobila bibliotek. Foto: Annika Clemens

– Det är något otroligt vad bibliotekspersonalen gör. De möter alla, från de yngsta till de äldsta. De har en förståelse för hur lokalsamhällena fungerar och hur önskemålen ser ut. Man måste låta medarbetarna komma närmare beslutsfattarna, många beslut fattas utan att man nyttjar expertisen.

Andra vinnare var Torsby kommuns bokbuss, Helena Hedlund, Pia Shekthter, Kristin Lidström och Karin Sandqvist. Årets Carl von Linné-plakett gick till Josefine Johansson och Jonna Björnstjerna för boken Drottningsylt som utsågs till årets bästa fackbok för barn eller ungdomar. Boken handlar om Sveriges drottningar och fyller, enligt juryn, ett tomrum. Josefine Johansson berättade att det började med att hon ville klä ut sig till drottning och skulle skriva om drottning Kristina. Men när hon började jobba hittade hon fakta om många kvinnor genom historien.

Josefine Johansson och Jonna Björnstjerna tog emot Carl von Linnéplacketen för bästa fackbok för barn. Foto: Annika Clemens

– Jag hittade mycket som jag inte kände till och tänkte ”varför har ingen lärt mig det här i skolan?” Det här måste jag råda bot på.

Tillsammans med Jonna Björnstjerna som har gjort illustrationerna i boken tog hon emot priset på 25 000 kronor.

Kvällen avslutades med mingel för besökare och pristagare.

Karin Sandqvist tog emot Collijnpriset för bästa uppsats.

Årets pristagare

Aniarapriset, 50 000 kronor och en skulptur av Linnéa Jörpeland till en författare av skönlitteratur för vuxna: Mirja Unge Nils Holgersson-plaketten, 25 000 kronor till författaren av förra årets bästa barn- eller ungdomsbok: Helena Hedlund Elsa Beskow-plaketten, 25 000 kronor till den konstnär som framställde förra årets bästa svenska bilderbok för barn: Kristin Lidström Carl von Linné-plaketten, 25 000 kronor till den eller de personer som framställt förra årets bästa fackbok för barn eller ungdomar: Josefine Johansson och Jonna Björnstjerna Bengt Hjelmqvists pris, 25 000 kronor för framstående insatser på folkbiblioteksområdet: Nick Johnson Jones Greta Renborgs pris, 25 000 kronor till bibliotek eller biblioteksanställda som arbetar i Greta Renborgs anda: Pia Shekhter Collijnpriset, 25 000 kronor till den student som skrev den bästa uppsatsen inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap förra året: Karin Sandqvist Årets mobila bibliotek, vandringspris som är en trämodell av den första svenska bokbussen: Torsby kommuns bokbuss

1. Ett varmt tack till Svensk biblioteksförening för ett fantastiskt trevligt och minnesvärt arrangemang i torsdags. Stort tack också till alla närvarande för den kollegiala samvaron!

2. Varmt tack till Svensk biblioteksförening för ett fantastiskt trevligt arrangemang med så mycket omsorg om alla detaljer!