Replik: Förändringar krävs för fler fokusbibliotek

2 jul 2020 • 2 min

Oron över den nya organisationen för fokusbiblioteken i Linköpings skolor bygger på flera missförstånd, skriver Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Linköping.

Erik Östman (M) hoppas att förändringarna som görs ska leda till att fler skolor i Linköping jobbar med fokusbibliotek.

Svar till debattartikeln ”Varför laga något som inte är trasigt?”:

Fokusbibliotekarierna uttrycker i sin debattartikel oro för fokusbibliotekens framtid. Att det finns oro inför förändringar är naturligt men verkar i det här fallet vara byggt på en del missförstånd.

Kommunens satsning på fokusbibliotek och läsning är prioriterad. Ambitionen är att fler barn ska ha tillgång till bibliotek av hög kvalité. Att förändringarna tolkas som att de genomförs för att det ska vara lättare att lägga ned fokusbibliotek är därför mycket olyckligt.

Idag finns fokusbibliotek på ungefär hälften av våra skolor. Vår önskan är att fler borde ha det. Även om verksamheten som funnits hållit mycket hög kvalité så har inte organiseringen av den varit optimal. Otydliga chefsled och oklara regler kring vad åtagandet att ha ett fokusbibliotek innebär har lett till svårigheter att utöka verksamheten.

Ska fler få möjlighet att ha fokusbibliotek krävs förändringar. Små skolor ges möjlighet att söka gemensamt, chefsleden tydliggörs och klara riktlinjer för vad det innebär att ha ett fokusbibliotek sätts på plats. För att bibehålla den goda samordning mellan biblioteken som funnits och också är nödvändig, så tillsätts en samordnarfunktion.

Fokusbiblioteken är en oerhört viktig del av Linköpings skolor och genom dessa förändringar hoppas vi att fler ska kunna ta del av dem, inte färre.

Erik Östman (M)
Ordförande Barn- och Ungdomsnämnden

Läs mer: Protester mot att skolbibliotekschef tas bort