Reviderad biblioteksplan i SD-styrda Sölvesborg upp för beslut

12 sep 2019 • 2 min

De omdebatterade förändringar som nya SD-styret i Sölvesborg ville få in i nya biblioteksplanen håller juridiskt. Det är slutsatsen när planen ska upp för beslut i dag, torsdag. Men ett tillägg föreslås.

Ur det ändrade förslaget till biblioteksplan i Sölvesborg.

När fritids- och kulturnämnden sammanträder i Sölvesborg på torsdagen står den nya biblioteksplanen på dagordningen igen. Ändringarna har efter begäran av oppositionen granskats för att se om de är förenliga med bibliotekslagen.

Förändringarna blev en riksnyhet i våras då det nya SD-ledda styret i kommunen ville göra ändringar i den biblioteksplan som var på väg upp för beslut.

Egentligen hade beslut om ny biblioteksplan redan fattats i respektive nämnd förra hösten. Men när den samlade planen skulle upp för beslut i kommunfullmäktige i januari hade det blivit maktskifte och ärendet kom helt enkelt inte upp. Nytillträdda kommunalrådet Louise Erixon (SD) meddelade att de ville göra nya ändringar.

– Hon har själv kommit till mig med ändringar, ibland muntligt och ibland skriftligt, berättar kultur- och bibliotekschef Sofia Lenninger.

Sofia Lenninger, kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg. Foto: Serny Pernebjer

– Alla ändringar är på initiativ av det nya politiska styret.

Det handlar framför allt om skrivningar som berör invandrade svenskar. Den mest uppmärksammade ändringen är den om skolbibliotekens mål att det ska finnas litteratur på alla elevers modersmål som har strukits och ersatts med ”…på andra språk än svenska”.

Men fler förändringar har gjorts. Exempelvis skrivningen om att folkbiblioteket ska erbjuda böcker på andra språk och samverka med modersmålslärarna stryks helt liksom skrivelsen om att i samverkan med integrationssamordnare förlägga handledning för nyanlända på biblioteken.

Texten om samarbeten som ”främjar gemenskap, förståelse och integration” ersätts med ”…förståelse för varandras olikheter”.

Ändringarna mötte kraftig kritik från flera håll, bland annat från kulturminister Amanda Lind (MP).

Kommunalrådet Louise Erixon bemötte kritiken och konstaterade att Sölvesborg även efter ändringarna kommer att erbjuda litteratur på andra språk, men med en ”berättigad behovsanalys först”.

I praktiken kommer ändringarna dock inte få så stor betydelse, tror Sofia Lenninger.

– Mitt intryck är att det är någon form av signalpolitik kanske.

När den reviderade planen skulle upp för beslut i våras ville oppositionen att den skulle prövas mot bibliotekslagen och drev igenom en återremiss. Under sommaren har planen granskats av jurister som har kommit fram till att den håller sig till lagen.

Men ett tillägg föreslås. Och det gäller den omdebatterade punkten om litteratur på skolbiblioteken. Enligt förslag från juristen finns också ett tillägg om att litteratur kan köpas in på minoritetsspråk.

– Vi får se vad nämnden säger om det, säger Sofia Lenninger.

Detta har hänt

Hösten 2018 beslutade fritids- och kulturnämnden i Sölvesborg att anta den reviderade biblioteksplanens del som berörde folkbiblioteket. Barn- och utbildningsnämnden beslutade motsvarande för den del som berörde skolbiblioteket. I nämnderna beslutade då förra mandatperiodens politiska sammansättning. När den gemensamma planen så skulle upp för beslut i kommunfullmäktige i januari 2019 var det ett nytt styre i kommunen. Det så kallade samstyret med SD som största parti och med stöd av M, KD och det lokala Sol-partiet, styr nu i Sölvesborg. Kultur- och bibliotekschef Sofia Lenninger fick uppdraget att göra ändringar i biblioteksplanen. Exempelvis skulle formuleringen att litteratur på ”alla elevers modersmål” strykas för skolbiblioteken och ersättas med ”andra språk än svenska”. När det reviderade förslaget togs upp för beslut i våras yrkade oppositionen på återremiss, något som en minoritet kan få igenom om en tredje del av ledamöterna röstar för det. Under återremissen skulle den nya planen prövas mot lagen. Så har nu skett och biblioteksplanen är återigen uppe för beslut i fritids- och kulturnämnden.