Sämre villkor för bibliotek hot mot kultur i glesbygden

14 nov 2019 • < 1 min

Biblioteken säkrar kulturutbudet i alla kommuner. Försämrade förutsättningar skulle få betydande konsekvenser, varnar Myndigheten för kulturanalys i en rapport.

Stommen i Sveriges kulturella infrastruktur består av biblioteken och studieförbunden. Tack vare dem finns det någon form av kulturutbud i varje svensk kommun, konstaterar Myndigheten för kulturanalys, Mykas, i rapporten Kulturens geografi som släpps idag.

Inte förvånande konstaterar Mykas att invånare i landsbygdskommuner är flitigare användare av biblioteket än boende i mer tätbefolkade orter.  Det syns i antalet utlån och i att betydelsen av biblioteket som arena för olika former av programverksamhet är större ju glesare befolkningen är.

Bilden är dock varierande, konstaterar Mykas, till exempel när det gäller bibliotekens närvaro och tillgången på bokbussar, och att det saknas en systematisk överblick över dessa skillnader.

En slutsats i rapporten är att glesbygdskommunernas kulturutbud är sårbart. ”Försämrade förutsättningar för bibliotek, studieförbund och civilsamhällets kulturverksamheter kan få betydande konsekvenser.”

1. MyKulturanalys visar att de tio studieforbunden gor ett viktigt arbete med att skapa tillfallen for kultur och bildning i landets alla 290 kommuner.