Vakter räknar biblioteksbesökare i Stockholm

31 mar 2020 • 2 min

Sedan i söndags kan den som besöker stadsbiblioteket i Stockholm bli stoppad av en vakt. För att inte fler än 50 personer ska samlas på de största biblioteken står vakter vid ingången och räknar besökarna.

En vakt håller räkningen på besökarna vid ingången till Stockholms stadsbibliotek. Foto: Mattias P Dahlqvist/Stockholms stadsbibliotek

– Biblioteken i Stockholm vill vara följsamma till Folkhälsomyndighetens rekommendation att inte tillåta större sammankomster än 50 personer, säger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie i Stockholm.

För närvarande, till följd av coronasmittan, beräknas besökarna kunna bli fler än 50 på två av stadens bibliotek, dels huvudbiblioteket vid Odenplan och dels Kista bibliotek.

För att begränsa antalet besökare håller en vakt räkningen och stoppar inflödet när de blir för många.

– Men det är ingen hård gräns. Vi gör en bedömning utifrån hur människor sprider sig i lokalen.

Vanligtvis finns en vakt på huvudbiblioteket och ytterligare två vakter som åker runt bland biblioteken i Stockholms stad. En av dem har nu stationerats i Kista.

De nya rutinerna började gälla i söndags och det har lett till frågor från besökarna.

– I dag har det varit mellan tio och tjugo personer i snitt som har fått vänta på att komma in på biblioteket inne i stan. De har varit undrande och jag vet att vakten har fått svara på frågor.

Daniel Forsman konstaterar också att det inte är bra om det blir köbildning utanför biblioteket.

– Vi har en diskussion om hur vi ska hitta rätt praxis, det är inte heller rätt att det ska bildas en folksamling på gatan.

Flera mindre bibliotek i Stockholm har stängt på grund av personalbrist då mellan 30 och 40 procent av personalstyrkan är sjukanmäld.

– Vi har inte tillräckligt med personal och har varit tvungna att prioritera vilka bibliotek som ska hålla öppet. Vi har fokuserat på de större biblioteken inom varje enhet, säger Daniel Forsman.

Daniel Forsman. Foto: Oscar Mattsson.

Så länge inga nya direktiv kommer till följd av coronasmittan ska biblioteken i huvudstaden fortsatt hålla öppet i den mån det går.

– Staden har varit väldigt tydlig med att man vill att biblioteken ska vara öppna för att vi har en samhällsviktig funktion. Det handlar om att folk behöver åtkomst till datorer, kopiatorer och information för att kunna delta i samhällslivet.